Hoe kan het dat deze lamp je niet onder stroom zet?

het gaat om de goedkoopste ikea bureau lamp (wellicht bekend) met 2 radio antenne's om de stroom door te geven aan de lamp. binnen in de antenne's kan geen gecoate kabel zitten dus het metaal wat je gewoon kan aanraken is de geleider. als ik een van de 2 antenne's zou losschroeven, zou ik dan wel stroom op die andere antenne krijgen? zie foto's

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat dingetje tussen de 2 'pootjes' ver omhoog of omlaag doet, en je de pootjes zo draait dat ze tegen elkaar aankomen, komt er wel een electriciteitsschokje trouwens, maakt ie een raar geluid en gaat het licht een soort van knipperen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok intressant, +1 (op een ander gegeven antwoord uiteraad)

Het beste antwoord

binnen in dus aan de onderkant zit een kleine trafo. de stroom uit het stopkontakt is 230 volt dus dat gaat de trafo in. de trafo zorgt ervoor dat de juiste voltage naar de lamp zelf gaat en dat is meestal 12 volt en de watt is door de trafo ook "aangepast". daarom kan je die "antennes" vast pakken. dus de trafo is het belangrijkste onderdeel voor bureau lampen spotjes staande lampen die kunt dimmen om de juiste voltage door te geven aan de lampen. zou je het los schroeven met de stekker in de stopkontakt dan is de kans groot dat je een optater krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik gok dat er een adapter zit in dat voetje waardoor er heel weinig stroom op staat. er zitten ook nooit gloeilampen in, maar altijd van die weinigverbruikende lampies (hoe heten ze ook al weer)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die twee 'antennes' fungeren gewoon als stroomdraadjes.
Er staat net zo weinig spanning op als op een batterijtje, dus
volstrekt veilig. Wat je NIET moet doen is ze kortsluiten met een metalen voorwerp. Dat gaat lekker vonken, en dan houdt ie er mee op.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kortsluiten met een metalen voorwerp, wat zou dat inhouden dan? een paperclip er tegen aanhouden oid?
AWM
14 jaar geleden
Precies. Dat moet je niet doen.
(wetend dat je het nu uit gaat proberen :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veilig dat is niet om een bureau staat genoeg dingen van metaal die in cotact met zo'n lamp zouden kunnen komen.
AWM
14 jaar geleden
Er kan niet zoveel gebeuren, gaat wat vonken, ik neem aan dat er een zekeringetje inzit. Hoop ik dan maar :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, of de twee 'pootjes' tegen elkaar laten komen, als je zeg maar de bovenkant van het geheel naar rechts draait en de onderkant naar links (en dat veiligheidsstukje tussen die 2 pootjes helemaal naar onder of boven doet, zodat dat kan).
Dan maak je inderdaad een soort kortsluiting. Het licht gaat flikkeren, maakt een hoog redelijk zacht electrocuteer-geluid. Maar daarna brandt de lamp gewoon weer normaal verder, hij gaat er blijkbaar niet kapot aan.
AWM
14 jaar geleden
Als je dat wat langer zou volhouden fikt het trafootje uit en kun je 'm weggooien...
Na een klein zoektochtje via conrad.nl en nog meer sites voor de doe het zelf hobbyist vond ik inderdaad zo'n soort bureaulamp opengehaald.
En inderdaad zit er in het voetstuk vaak een omvormer wat de netspanning naar een acceptabel voltage voor het lampje omzet.
Ik denk dat als je het bureaulampje van je zou openbreken aan de onderkant dat je precies zo iets tegen komt als hieronder op de afbeelding:

Toegevoegd na 3 minuten:
Zoals je kan zien zijn de stroomdraadjes die weer uit de adapter komen wel degelijk voorzien van een omhulsel, anders zou het risico echt te groot worden dat mensen zich toch op de een of andere manier electrocuteren als ze de 'pootjes' van de lamp aanraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je aanname dat er geen gecoat draadje in zit is fout. Die zit er wel degelijk in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doet hij wel. Maar die stroom is door het transformatortje in de voet van de lamp zo gering, dat je er niets van merkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij zo'n spankabel met halogeenlampjes staat er maar 12 volt op, en moet je bovendien ook nog eens beide polen beetpakken wil je een stroombrug maken.

Daarbij zouden die telescoopgeleiders best wel een coating kunnen hebben, ook vanwege het glijvermogen, en dan zijn ze dus toch geisoleerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het zeker te weten of er een lage spanning opstaat welke zo laag is dat men het met de hand niet voelt,kun je om ieder antennepootje een ijzerdraadje binden, en de uiteinden hou je tegen je tong,zoals wij vroeger een negen volts batterij testen. Veel sukses.

NIET BIJ EEN HOGE SPANNING PROBEREN