Is het veilig om met een nuclear masker op naar buiten te gaan tijdens een kernramp?

Ramen en deuren sluiten is naar mijn mening zinloos omdat je toch ooit weg moet.
Mijn plan is om weg te fietsen want treinen en auto's zijn dat ivm files niet meer te gebruiken.
Kan dit veilig door een nuclear masker te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Z512099
8 jaar geleden
Denk dat die schildkliertabletten belangrijker zijn.

Antwoorden (2)

Ja, een nucleair masker voorkomt dat radioactieve stoffen via de mond in het lichaam terecht komen, waar ze later stralingsziekten zullen veroorzaken.

Met deze maskers op het gezicht is fietsen mogelijk. Natuurlijk niet met heel hoge snelheid. Vroeger in dienst gingen we hele stukken in looppas met vergelijkbare maskers op.

Op 30km van de ramp plek ben je enigszins veilig. Tenminste daar ligt in Tsjernobyl de grens. Dat kun je met de fiets afleggen, maar ik zou de fiets achter in de auto leggen en kijken hoever ik met de auto kwam. Bij blokkades de auto achterlaten en met de fiets verder reizen.

Voordat je een huis binnengaat helemaal uitkleden. Haren en lichaam goed wassen met water en zeep, anders neem je de radioactieve stoffen naar binnen.

Het gebied dat veilig is, hangt af van de windrichting op het moment van de ramp.
De veilige afstand aan de achterkant is twintig kilometer. Maar aan de voorkant (daar waar de wind naar toe waait) meer dan 100km.
https://de.wikipedia.org/wiki/Nuklearkatastrophe_von_Tschernobyl#/media/File:Tchernobyl_radiation_1996-de.svg

Wachten totdat jodiumtabletten worden uitgedeeld zou ik niet doen. Het duurt een paar dagen voordat dit is georganiseerd. Je kunt beter maken dat je weg komt.
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Als je in een risicogebied woont zijn die jodiumtabletten normaal al in huis.
Edraket
8 jaar geleden
Ik woon volgens mij in het risicogebied van de kerncentrales in Thilange Belgie.
In Maastricht zijn geen jodiumtabletten uitgedeeld. Op welke afstand van een kerncentrale woont u?
Z512099
8 jaar geleden
Noord-Antwerpen, dus binnen de 20 km afstand van de kerncentrale van Doel, de jodiumtabletten zijn jaren geleden ( gratis ) bij de apotheek gehaald en verjaard, maar ik hou ze toch bij.
Die kerncentrale vertoont barsten, is verouderd en zou al lang stilgelegd moeten worden, maar volgens de regering is er ( zogezegd ) geen gevaar voor de volksgezondheid...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de nucleaire sector wordt van een mug een olifant gemaakt terwijl risico's net tot het uiterste worden beperkt (terecht uiteraard). Je moet dan ook niet alles geloven wat de media je proberen wijsmaken. Die centrales bevatten geen scheurtjes of barstjes en ze zijn ook niet verouderd (zowat alles dat maar kan is daar de laatste jaren al vervangen, eigenlijk staat daar op de reactor zelf na al een heel nieuwe kerncentrale). Integendeel, het zijn de veiligste kerncentrales ter wereld. Doel 3 en Tihange 2 zijn daar het bewijs van, bij twijfel werden ze op initiatief van de uitbater stilgelegd tot er zeker van kon worden uitgegaan dat ze veilig herstart konden worden. In schril contrast daarmee staat de Nederlandse centrale in Borsele die een reactor heeft van dezelfde leverancier maar die niet gecontroleerd werd volgens dezelfde methode. Oftewel: voor Doel 3 en Tihange 2 zijn maatregelen genomen om ze veilig te laten opstarten ondanks de waterstofinsluitsels (en dus geen scheurtjes!) die zich in de reactorkuip bevinden. In Borsele weet men totaal niet of het veilig is of niet aangezien men daar niet weet of er waterstofinsluitsels in de kuip zitten. Laat staan dat deze zijn in kaart gebracht om te berekenen of het veilig is. Wat al helemaal vreemd is, is dat het risico dat je loopt in het verkeer gemiddeld 500 keer groter is dan het risico van een centrale in Doel. En toch hoor ik je ook niet zeggen dat koning auto jaren geleden al had verboden moeten worden... Idem voor roken. Als je risico's wil weren in de maatschappij mij best. Maar begin dan bij de grootste risico's of informeer je eerst eens over de werkelijke aard van de risico's.
Nee, dat is niet veilig, toch niet als het je idee is om weg te gaan fietsen met zo'n masker op (zal je voor in topconditie moeten zijn) terwijl je eigenlijk moet schuilen. Vergeet ook niet dat alleen je ademhaling beschermd is door zulk masker en je dus nog steeds blootgesteld wordt aan de straling van buiten.

Bij een kernramp zal men eerst de situatie evalueren en zijn er een aantal stappen die kunnen ondernomen worden. Het is in ieders belang dat je de adviezen correct opvolgt.

Bij lichte besmettingen zal men de voedselketen onderbreken.
Bij zwaardere besmettingen zal men ook adviseren om binnen te schuilen maar dat is een situatie die men niet langer dan 24u kan volhouden dus tenzij dat er na 24u verbetering is volgt dan automatisch de volgende stap:
Bij zeer zware besmettingen zal zo snel mogelijk evacuatie plaatsvinden.

Dus wanneer je wordt geadviseerd om ramen en deuren te sluiten en jezelf zo ver mogelijk van ramen en deuren te verwijderen dan valt dat onder de maatregel schuilen. Je moet inderdaad ooit weg maar daar is dus reeds rekening mee gehouden aangezien er na verloop van tijd automatisch overgegaan wordt tot evacuatie. Om die evacuatie veilig te laten verlopen zal het er op zo'n moment op aan komen de instructies van de ordediensten goed op te volgen. Die ordediensten zullen ervoor kunnen zorgen dat de evacuatie snel en veilig kan verlopen en die optie is dus beter dan zelf te gaan rondfietsen en jezelf zodoende onnodig lang te gaan blootstellen aan ioniserende straling.

Ben je op het moment van de ramp buiten dan is het best om je haaks op de windrichting naar de dichtstbijzijnde schuilplaats te begeven.

Als je in de buurt van een nucleaire centrale woont zou je ook al jodiumtabletten in huis moeten hebben, deze voorkomen enkel de besmetting van de schildklier met radioactief jodium en beschermen in geen geval op enige manier tegen andere radioactieve elementen. De beste bescherming bieden ze wanneer je ze zo vroeg mogelijk inneemt aangezien het een tijdje duurt eer ze je schildklier kunnen verzadigen. 100% bescherming bieden ook deze pillen niet aangezien je ze daarvoor zou moeten innemen 24u voor de ramp plaatsvindt. En: alleen innemen als je ze moet innemen. Jodiumpillen zijn namelijk niet zonder risico, denk aan jodiumintolerantie. Ben je 40 jaar of ouder? Neem dan geen jodiumpillen! Ook niet bij een kernramp! Het risico van de pillen is dan namelijk groter aangezien de gevolgen van de straling minder zijn bij ouderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je jonger dan 40? Dan neem je ze zo snel mogelijk wanneer het nodig is, ook wanneer ze over datum zijn!
Z512099
8 jaar geleden
+ voor heel die uitleg, wist niet dat na je veertigste jodiumtabletten geen zin meer hebben ...
Wegfietsen vind ik nog niet zo'n slecht idee ( als je niets te verliezen hebt ), je moet zien dat je weg bent eer de fall out er is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet zo dat jodiumtabletten na je veertigste geen zin meer hebben. Maar als je de afweging maakt: risico op jodiumintolerantie t.o.v. risico gevolgen radioactief jodium is een jodiumpil boven je veertigste niet zo'n goed idee. Stel je opteert toch voor wegfietsen (wanneer er geadviseerd wordt te schuilen) en na een dag is de toestand al veel beter, dan heb je je die eerste dag voor niets blootgesteld tijdens een fietstocht. Wegfietsen voor de fall out dan moet je het al goed op voorhand weten dat de kernramp er aan komt. Dan heet dat zoiets als 'met voorbedachte rade'.