Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het klappen van een zweep, dat geluid wat hij maakt, wordt dat echt veroorzaakt omdat het puntje door de geluidsbarrière gaat? En hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Door middel van de zogehete middelpuntvliedende kracht. (in tegenwerking met de middelpuntzoekende kracht). Hoe verder naar buiten, hoe sneller. Maar volgens mij komt de knal ook door het abrupt stoppen van dat punten (naar voren en terug)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een traversale golfbeweging die wordt ingezet aan het handvat van de zweep. Die zet zich versneld door naar het uiteinde.
(Lees meer...)
AWM
13 jaar geleden
Dat puntje gaat gewoon veel sneller dan 1000 kilometer per uur... Ja dat is echt zo en dat verklaart die enorme klap van zo´n klein puntje...

Hoe kan dat? De snelheid neemt zeer snel toe naar het einde van het touw... En als de snelheid groter wordt dan de geluidssnelheid vallen vele dalen en toppen van het geluid samen, resulterend in een knal... Het versterkt elkaar enorm in die ene knal...

Hoe zo´n klein zweepje zo´n groot geheim kan bevatten is toch interessant...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het puntje er af knipt knalt hij ook!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp niet wat je bedoelt, maar het zal wel zo iets zijn.
Op een gegeven moment heb je geen puntjes meer en houdt het klappen op. Heb jaren in een circus gewerkt als dompteur en er was een tijger bij die steeds aan het puntje van de zweep zat te knabbelen. Zij had het dus ook al in de gaten. later wilde zij aan mij knabbelen, maar toen ben ik er maar mee gestopt. Logisch.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding