Pigment beschermt tegen de zon, pigment kleurt donkerder, donker trekt warmte aan. Hebben we eigenlijk niet de verkeerde huidskleur ?

Mensen in b.v.Afrika zijn erg donker, trekt meer warmte aan terwijl het daar al zo warm is. Wit trekt minder warmte aan, terwijl in de landen waar oorspronkelijk de lichte mensen vandaan komen, het kouder is en de mensen vanuit zichzelf door hun huidskleur dus wat meer warmte naar zich toe zouden kunnen trekken als ze een donkere huidskleur hadden. (Uit milieu overweging een volksverhuizing op touw zetten? grapje)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gaat hier om meer dan het 'aantrekken van warmte' (eigenlijk het omzetten van licht in warmte).

Mensen met een donkere huidskleur nemen minder zonlicht op ín hun huid. Dat is prima rond de evenaar, waar die huid heel veel zonlicht te verduren krijgt en bescherming nodig heeft tegen teveel UV. Maar die mindere opname van zonlicht betekent ook dat er onder invloed van zonlicht minder vitamine D wordt geproduceerd in de huid. Dat geeft niet omdat dat gecompenseerd wordt door de grote hoeveelheid zonlicht.

Mensen met een lichte huidskleur nemen meer zonlicht op in hun huid, waardoor ze minder bescherming tegen UV hebben. Dat is niet erg in gebieden ver van de evenaar, omdat ze ook minder aan zonlicht blootgesteld worden. Het voordeel is dat er in de huid meer vitamine D wordt geproduceerd onder invloed van zonlicht. Dat compenseert het zwakkere zonlicht op hogere breedtegraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toch is het donkerkleuren van de huid een adekwaat beschermingsmechanisme. Het absorbeert de straling, zodat die verder niet naar binnen toe kan. Dat de warmte daardoor aan de huid wordt afgegeven is gunstiger dan dat ie verder naar binnen kan dringen.
AWM