Is het waar dat als je denkt dat je het warm of koud hebt dat je het dan ook echt warmer of kouder krijgt?

Ik weet dat er vroeger altijd tegen mij gezegd werd dat ik niet moest denken dat ik het warm had als het warm was, en hetzelfde als ik het koud had, niet moest denken dat ik het koud houd.

Is dit met alles zo?

Als je iets gaat denken dat je hersens dan iets doen waardoor datgene juist wel gebeurd? Bijvoorbeeld als ik denk dat ik misselijk ben, dat ik ook echt misselijk wordt?

Hoe zit dit in elkaar? Of is dit allemaal maar een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn mensen die gevoeliger zijn voor "zelfsuggestie" dan anderen.
Degenen die er wel gevoelig voor zijn kunnen zich inderdaad gemakkelijker warm of koud " denken".
Datzelfde geldt voor misselijk . Je kunt voor jezelf uitproberen of het bij jou helpt om te denken dat je op Antarctica bent.
Ook kun je proberen of je misselijk gaat worden wanneer je dat gaat denken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfsuggestie is een reden, de andere is dat je dat je niet opmerkt dat het warm of koud is doordat je aandacht in beslag wordt genomen door iets anders. (Stoot je teen maar eens dan heb je geen besef van warmte)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat jij nu beschrijft gebruiken ze wel vaak in cognitieve therapie: je gedachten bepalen je gevoel. Er zijn ook zeker mensen die zo overtuigd waren dat ze zwanger waren dat hun buik opzwelde, maar er was geen baby. Je gedachten kunnen zeker erg krachtig zijn
Ivana
8 jaar geleden
Alle mensen die nu lopen te puffen en te klagen krijgen het nog dubbel zo warm. Ik was gisteren in het bejaardenhuis en had respect voor de verpleging. Die had het over 'die arme oudjes', terwijl ze zich zelf uit de naad liepen en het niet over warm hadden. Daar hebben we geen tijd voor, was het commentaar.

Antwoorden (1)

als je ergens aan denkt, ga je je erop focussen. Als je denkt dat iets pijn doet, voel je dat meestal ook. Terwijl je ook wel eens een blauwe plek hebt en die pas later ontdekt. Je wist niet dat die er zat, je focuste je er niet op, en je voelde het niet (natuurlijk is dit ook afhankelijk van de plek)
Als je ergens jeuk hebt en je denkt er continu aan, jeukt het ineens veel erger, terwijl dat misschien niet echt zo is.

Zo is het met alles, dus ook met warmte en kou. Zoek goede afleiding (en houd je rustig met dit warme weer!)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar hoe komt het dat het zo werkt?! Worden onze hersenen aangetast als we ergens aan denken of?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je denkt ergens aan, dus dat deel van je aandacht wordt daardoor in beslag genomen, dus blijft er een kleiner deel over om aan andere dingen te denken op dat moment. Je focus ligt erop. Heeft dus niks met aantasting te maken, gewoon met hoe je je aandacht verdeelt