Kan ik zwavel afkomstig van de vulkaan in Ijsland geroken hebben?

Afgelopen vrijdag ging ik een sigaretje roken buiten en toen rook ik zwavel (of rotte eieren) Ik belde toen direct mijn vader om te kijken of hij dit kon bevestigen en ook hij rook zwavel (geen rotte eieren dus) We zaten zeker 5km bij elkaar vandaan en hebben samen de conclusie getrokken dat het de vulkaan wel moest zijn.

Toen ik het er dezelfde dag met een kennis van mij over had (Metreoloog) vertelde hij me dat dit onmogelijk is omdat de aswolk zich op circa 5-7km hoogte bevindt.

Voordat ik naar buiten ging had het even een kwartier lang gemiezerd, zou dat de rede kunnen zijn waarom ik het in Almere wel kon ruiken maar in andere delen van het land niet? Ik kon er namelijk op internet ook niets van vinden, een enkeling die meldde dat hij/zij zwavel had geroken, maar geen krantenartikelen e.d.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
joelx
2 jaar geleden
Waar en wanneer was dat? Weinig mensen weten hoe zwavel ruikt.Was het geen kruitgeur?
Nabij vulkanen ontsnappen soms zwaveldampen uit de bodem of warme waterbronnen
Antoni
2 jaar geleden
De vraag is gesteld op dinsdag 20 april 2010. In de toelichting schrijft de vraagsteller over 'afgelopen vrijdag'. Dat moet dus vrijdag 16 april 2010 zijn geweest, @joelx. Hij of zij schrijft verder over over Almere. Dáár was het dus. Hij of zij zal overigens niet meer antwoorden op je vraag over de kruitgeur, want hij of zij is niet meer actief op deze website. Er staat namelijk geen gebruikersnaam meer bij de vraag.

Antwoorden (3)

volgens mij kan t wel,ik heb t ook geroken vlak bij schiphol,t was zaterdag in de ochtend.t was mistig en vochtig in de lucht en t rook anders dan anders..ik vertelde t aan op m'n werk,maar iedereen lachte me uit..

Toegevoegd na 5 uur:
o ja,wat ik me er ook van herinner is dat ik een kwartier later in de file belande op de a1 en de zon scheen op m'n vooruit.terwijl de druppels opdroogde bleef er een wit/grijze aanslag zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfde verhaal hier! Maar ik hoop dat er iemand een wetenschappelijke verklaring kan geven waarom dit wel of niet die vulkaan kan zijn geweest.
Zwavel neutraliseert geuren, dus veroorzaakt geen stank.
Sommige mensen hebben thuis op de wc lucifers liggen, zodat ze na de boodschap de stank neutraliseren door het aansteken van de lucifer en de zwavel vrijkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch dat je iets anders hebt geroken,zolang er op teletekst geen mededeling van het RIVM staat (sommige mensen met copd zouden luchtwegklachten kunnen krijgen) zou ik me niet druk maken .