Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verhaal van de oplossing voor het aantasten van het Washington Monument waar?

Vanuit het TPS (Toyota Production Sysyem) komt vaak als oorzaakanalyse de 5-times-why methode aan pas. Hierdoor ga je op zoek naar een daadwerkelijke oorzaak van een probleem ipv een oplossing te maken voor het symptoom wat je ziet. Om dit te onderstrepen, wordt vaak het Washington Monument verhaal verteld:

Probleem:
De chemicalien in de schoonmaakmiddelen tasten het Washington Monument aan?

Waarom?
Omdat het monument regelmatig schoon gemaakt moet worden

Waarom?
Er zit zoveel vogelpoep op het monument.

Waarom?
Er zitten zo veel vogels bij het monument.

Waarom?
Omdat er zoveel insecten bij het monument zitten.

Waarom?
Omdat het monument zo goed verlicht wordt.

Oplossing wordt uiteindelijk:
Zet de lampen een half uur later aan. minder insecten, minder vogels, icm met wat lichtere schoonmaakmiddelen (want is niet meer zo regelmatig nodig) komt het verval tot stilstand.

ik heb best lang gezocht, maar kan niet achterhalen of dit verhaal waar gebeurd is of niet.
Daarom, is dit verhaal echt of niet?

9 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het verhaal is een mythe.
Soms wordt hetzelfde verhaal over de Lincoln Memorial of Jefferson Memorial verteld.
(Lees meer...)
SimonV
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Duidelijk, + Aangezien ik het niet kon vinden, had ik een vermoeden. Uiteindelijk gaat het inderdaad om de moraal van het verhaal (mooi cliche weer). Dank voor het antwoord.
SimonV
9 jaar geleden
Graag gedaan.
Toch klopt het verhaal wel enigszins, al waren het niet de chemicaliën maar de grote hoeveelheden water die gebruikt werden die het monument aantastten (in de link staan de andere mythen).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding