Hoe willekeurig gaat een screensaver?

Een screensaver lijkt willekeurige patronen te maken. Hier zal waarschijnlijk wel een of ander software pakket achter liggen. Maar in hoeverre heeft die software invloed op de patronen zelf. Ligt dat patroon al vast (is het te voorspellen?) zo nee, wat veroorzaakt dan die patronen want wat is uiteindelijk de oorzaak van elke verandering?

9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vaak wordt er om de paar seconde een ander willekeurig getal gekozen. Dit bepaalt bijvoorbeeld de richting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Heb inmiddels zelf antwoord gevonden: Computers maken daarvoor gebruik van zogenaamde Pseudo Random Number Generators. Dat zijn algoritmes die zeer lange sequenties van getallen genereren. Echter, na verloop van tijd zal dezelfde sequentie zich herhalen. Een dergelijk algoritme gebruikt een parameter die de seed wordt genoemd, en deze seed bepaalt de sequentie die geproduceerd wordt. Het is voor een computer dus niet mogelijk om volstrekt random data te genereren, zonder fysieke input. Er bestaan algoritmes die dit proberen op te lossen door fysieke input toe te laten. Zo zou je bijvoorbeeld een willekeurig stukje geluid kunnen opnemen en dat signaal om te zetten naar een getal.