Als er iemand een hele grote goudmijn ontdekt? heeft dat gevolgen voor de economie?

dat er ineens 3 maal zoveel goud in de grond zit als we al hebben. dit als voorbeeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Goeie Vraag Pruts!
De waarde van een (grond)stof heeft alles te maken met de beschikbaarheid daarvan op onze aardkloot. Dit laatste is globaal bekend, en aan de hand daarvan (schaars of overvloedig), komt op de goudmarkten een prijs tot stand.

Stel dat jij onder je oude woonplaats Biezenmortel een echt mega-goudvoorraad ontdekt, dan zal dat zeker gevolgen hebben. Voor jou, en voor de markt......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat goud is niet zomaar in een klap op de goudmarkt
en ze zullen gek zijn dat te doen de zullen zeker gedoseerd goud op de markt brengen
14 jaar geleden
Ja, dit heeft in iedergeval gevolgen voor de goudprijs: dezd zal dalen. Dat omdat iedereen zijn goud gaat verkopen als het nog wat waard is. Omdat veel mensen tegenwoordig hun geld in de stabiele goudprijs geïnvesteerd hebben, zal dit degelijk wel gevolgen hebben voor de ecenomie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal een ontzettend effect hebben op de economie. Met het bezit van goud en zijn stabiele prijs hebben economien een basis vertrouwen in de wereld gekregen.

Grote economien hebben een deel van hun macht te danken aan vertrouwen. Met dit vertrouwen kunnen ze leningen aangaan en daarmee meer geld verdienen. Een deel van dit vertrouwen komt van een voorraad goud dat sommige landen in een kluis bewaren (alhoewel die minder is dan voorheen).

Zoals de wereld-economie momenteel in elkaar zit, zal dit een grote (tijdelijke) deuk geven en de macht en rijkdom weer een beetje anders worden verdeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als in Nederland een grote goudader zou worden ontdekt (de kans is nihil gelet op onze bodem), zou dat grote positieve gevolgen hebben voor onze economie. Nederland heeft al een hogere welstand door ons aardgas. De goudprijs zou ook wel dalen, afhankelijk van de hoeveelheid goud, maar dit kan het positieve effect op de economie niet teniet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het niet want het is een grond stof en goud kunnen ze gebruiken voor geld en als er geld gemaakt word dan gaan ze die mijn gebruiken
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker zal dit op den duur gevolgen hebben voor de economie.