Is de kweekschool van vroeger te vergelijken met de pabo nu?

Is het niveau hetzelfde? of was de kweekschool hoger dan hbo nu?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Ja, de kweekschool van de jaren '50/'60 stond m.i. op een hoger niveau dan de huidige pabo. En daarvóór (lees de boeken van Theo Thijssen) was het niveau nóg veel hoger, met name op het terrein van parate kennis. Daar wordt de laatste tijd zeer onterecht nogal laatdunkend naar gekeken.
Ik heb het niet over het pedagogisch en didactisch niveau (dat kan ik minder goed beoordelen) maar vooral over kennis en vaardigheden die in de dagelijkse praktijk van het onderwijs onontbeerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hbo in zijn huidige vorm (waaronder allerlei opleidingen vallen) bestond in die vorm vroeger nog niet.
Dat er nu een reken- en taaltoets gehaald moet worden voor je 'verder' kunt met de opleiding was een teken aan de wand voor het niveau. Een onderwijzer die slecht kon rekenen of spellen en toch zijn diploma haalde was in de kweekschooltijd ondenkbaar maar nu (als het goed is) ook weer.
Het kennisniveau van vakken als aardrijkskunde en geschiedenis was hoger.

Wat (naar mijn mening) de kwaliteit geen goed heeft gedaan, is de toelating van studenten met een mbo-diploma. Die zijn landelijk niet uniform geëxamineerd zodat er twijfel kan bestaan aan hun kennis van onze taal op het gebied van stijl en spelling.

Mijn conclusie: qua kennis van taal, rekenen en de zaakvakken is het niveau lager. Er is wel meer aandacht voor het 'pedagogische'.