Ik wil een kwalitatief onderzoek houden in de vorm van interviews. Hoeveel interviews moet ik houden voor een betrouwbaar onderzoek?

tot mijn verbazing is op internet hierover weinig duidelijke informatie te vinden

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is geen richtlijn in de vorm van een absoluut aantal. Wat meestal gezegd wordt, is dat je voldoende interviews hebt gehouden als er geen nieuwe informatie meer boven tafel komt. Ik heb een boek over kwalitatief onderzoek en daarin staat: "In tegenstelling tot kwantitatief onderzoek gaat het bij kwalitatief onderzoek niet om grote aantallen. Vaak weet je bij kwalitatief onderzoek zelfs niet van tevoren hoe groot je steekproef zal zijn. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Een goed verantwoorde keuze van de te onderzoeken situaties, locaties, groepen of personen bepaalt de kwaliteit van je onderzoek. Je kunt beter een goede representatieve casus hebben dan een selecte grote steekproef. De steekproefgrootte is bij kwalitatief onderzoek afhankelijk van de complexiteit van je onderwerp en de heterogeniteit van de onderzoekseenheden op relevante kenmerken. Het gaat er bij kwalitatief onderzoek om alle informatie boven tafel te krijgen. Meestal ga je dus net zolang door met de interviews, observaties of groepsgesprekken tot je geen nieuwe informatie meer krijgt. Je spreekt dan van inhoudelijke verzadiging oftewel saturatie. Bij een complex onderwerp of een heterogene groep van onderzoekseenheden zal het langer duren voordat je het saturatiepunt hebt bereikt en kunt zeggen dat je voldoende onderzoekseenheden in je onderzoek betrokken hebt. Pas tijdens de uitvoering van het onderzoek weet je hoe groot de steekproef uiteindelijk wordt." Het komt er dus op neer dat je van tevoren niet kunt zeggen hoeveel interviews je moet houden. Achteraf kun je het aantal verantwoorden in je onderzoek, niet vooraf. Succes!

howrse Dat is al iets duidelijker, je doet dus onderzoek naar ouders van studenten/leerlingen. Dit is een hele grote doelgroep (bovendien, tel je basisschool en vervolgonderwijs ook me)? Ik zou als ik jou was absoluut niet voor die 10 kiezen, dus komt je keuze bij 20 interviews uit. Persoonlijk vind ik dit ook wel weinig, dus als je wat meer kan doen…..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100