Ik wil een kwalitatief onderzoek houden in de vorm van interviews. Hoeveel interviews moet ik houden voor een betrouwbaar onderzoek?

tot mijn verbazing is op internet hierover weinig duidelijke informatie te vinden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.7K
Antoni
10 jaar geleden
Als het een heel professioneel onderzoek is, dan moet in het onderzoeksrapport iets worden vermeld over de representativiteit van de steekproef die je neemt: in hoeverre vertegenwoordigt (de mening van de mensen van) de steekproef (de mening van de mensen van) de hele populatie van je onderzoek. Je neemt altijd een steekproef als je niet alle mensen die je zou kunnen interviewen, interviewt. Als het goed is heb je bij je studie of opleiding iets geleerd over de representativiteit van een steekproef.

Het beste antwoord

Er is geen richtlijn in de vorm van een absoluut aantal. Wat meestal gezegd wordt, is dat je voldoende interviews hebt gehouden als er geen nieuwe informatie meer boven tafel komt. Ik heb een boek over kwalitatief onderzoek en daarin staat:

"In tegenstelling tot kwantitatief onderzoek gaat het bij kwalitatief onderzoek niet om grote aantallen. Vaak weet je bij kwalitatief onderzoek zelfs niet van tevoren hoe groot je steekproef zal zijn. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Een goed verantwoorde keuze van de te onderzoeken situaties, locaties, groepen of personen bepaalt de kwaliteit van je onderzoek. Je kunt beter een goede representatieve casus hebben dan een selecte grote steekproef.
De steekproefgrootte is bij kwalitatief onderzoek afhankelijk van de complexiteit van je onderwerp en de heterogeniteit van de onderzoekseenheden op relevante kenmerken. Het gaat er bij kwalitatief onderzoek om alle informatie boven tafel te krijgen. Meestal ga je dus net zolang door met de interviews, observaties of groepsgesprekken tot je geen nieuwe informatie meer krijgt. Je spreekt dan van inhoudelijke verzadiging oftewel saturatie. Bij een complex onderwerp of een heterogene groep van onderzoekseenheden zal het langer duren voordat je het saturatiepunt hebt bereikt en kunt zeggen dat je voldoende onderzoekseenheden in je onderzoek betrokken hebt. Pas tijdens de uitvoering van het onderzoek weet je hoe groot de steekproef uiteindelijk wordt."

Het komt er dus op neer dat je van tevoren niet kunt zeggen hoeveel interviews je moet houden. Achteraf kun je het aantal verantwoorden in je onderzoek, niet vooraf.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

howrse

Dat is al iets duidelijker, je doet dus onderzoek naar ouders van studenten/leerlingen. Dit is een hele grote doelgroep (bovendien, tel je basisschool en vervolgonderwijs ook me)?

Ik zou als ik jou was absoluut niet voor die 10 kiezen, dus komt je keuze bij 20 interviews uit. Persoonlijk vind ik dit ook wel weinig, dus als je wat meer kan doen…..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zowel basisonderwijs als voortgezetonderwijs. Dit interview is niet het enige onderzoek dat ik ga uitvoeren. Ik ga ook interview houden onder andere groep mensen. Daarnaast ga ik nog enquêtes houden onder de studenten. Dus ik heb met verschillende onderzoeken en doelgroep te maken. Ik moet wel kunnen onderbouwen waarom ik bijv 20 interviews heb afgenomen en niet 10 of 30…
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dan zou je dus kunnen zeggen dat je 10 te weinig vond, maar 30 teveel aangezien je al vele anderen onderzoeken hebt gedaan/gaat doen. Idee? Of zeg ik iets raars?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een afstudeerscriptie moet de onderbouwing bestaan uit feiten. Dus dat wordt lastig helaas...