Waarom hebben spaarlampen een opwarmtijd nodig?

Ik heb gemerkt dat de spaarlampen die ik gebruik, een paar minuten nodig hebben om de gewenste lumen (lichtafgifte) geven. Waar komt dat door, en is dat niet op te lossen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De traditionele spaarlamp is eigenlijk een kleine opgevouwen of spiraalgewonden tl-buis, eventueel gevat in een kunststof ballon.
In de lampvoet zit een electronisch voorschakelapparaat dat ervoor zorgt dat er een ioniserende stroom kan gaan lopen door het gasgevulde buisje waardoor het fluorescentpoeder dat tegen het glas zit gaat oplichten.

Omdat het om zo'n heel klein traject gaat (het buisje is dun en vrij kort) is er voor gekozen de ontsteekspanning langzaamaan op te laten lopen tot de effectieve waarde bereikt is waarna een constante lage stroom de rest doet en hiermee ook een langere levensduur van de spaarlamp wordt bereikt. Dit verklaard waarom een spaarlamp tijd nodig heeft om tot zijn maximale lichtopbrengst te komen.

Oudere spaarlampen krijgen uiteindelijk ook te maken met het feit dat het gas dat in het buisje zit 'veranderd' waardoor de stroom moeilijker van de kathode naar de anode kan lopen; de lamp krijgt langere opstarttijden, gaat soms flikkeren en geeft uiteindelijk 'de geest'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord! Jammer dat je de persoonsvorm verklaart en verandert met een d hebt geschreven. Voltooide deelwoorden, die je met een d schrijft, herken je door de hulpwerkwoorden zijn of hebben, die er voor worden geplaatst, bijvoorbeeld 'dit is veranderd'.

Andere antwoorden (2)

Spaarlampen zijn gevuld met gas, en dat duurt even voordat deze volledig opgewarmd is, hier is volgens mij niks aan te doen, anders was dat wel al gedaan.

Of natuurlijk gewoon vervangen met een gloeilamp, maar dat is weer duurder en slechter voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of natuurlijk gewoon vervangen door een LED-lamp, maar die is weer duurder in aanschaf, al verdien je dat terug door z'n lange levensduur.
De vraag zit in het antwoord: Als je energie wil besparen, dan bespaar je ook in de snelheid om het afgegeven vermogen op te bouwen.

In dezelfde lijn ligt de vraag: waarom is een A+++ frigo kleiner dan een A+ frigo van dezelfde grootte? Omdat de isolatiewand dikker is en er dus minder liter inhoud is.

En waarom koelt een A+++ frigo trager dan een A+ frigo? Ook om dezelfde reden: omdat hij begrensd is door de concurrentie om hem (waarom is frigo mannelijk?) zuiniger te maken.

Als je iets zuiniger maakt, is het altijd ten koste van iets anders. Ofwel in het spectrum, ofwel in de warmte-afgifte en het lichtspectrum.

Er komen trouwens meer en meer studies tot de conclusie dat spaarlampen niet alleen qua gas niet zo goed zijn voor ons milieu, maar dat ook de lichtfrequentie niet zo goed is voor onze ogen in de bureaus, en dus gaan lichtstudiebureaus weer meer en meer een veel hoger aantal lux inbouwen in de bureaus.

Soms willen we te rap gaan en worden we daarom een beetje bedrogen.

Er bestaat daar een mooie Latijnse spreuk over:

Mundus vult decipi, decipiatur ergo
= De mens wil bedrogen worden, dus bedriege men hem.

Leds hebben dit niet, maar nu pas heeft men ook gemerkt dat de LEDs die tien jaren geleden aangekondigd werden als bijna onverslijtbaar, nu stuk na stuk toch kapot gaan door te weinig warmte afvoering. En de nieuwe LEDs worden zo vermogend dat er hoedanook weer meer warmteproductie is.

Als je trouwens kijkt naar Japanse en Duitse merkklassewagens, zul je zien dat als hun lichten aanspringen, ze eventjes heel fel gaan met een piekspanning, omdat ze gemerkt hebben dat ze daardoor ook langer meegaan (en in die zin dan weer milieuvriendelijker zijn).

Gloeilampen zijn intussen zo goedkoop te produceren, dat de grote fabrikanten eigenlijk met plezier akkoord gingen om de gloeilampen uit de markt te halen.

Een truc: als je toch een gloeilamp nog nodig hebt, moet je kijken in de rubriek 'decoratielampen'. Daar zijn ze... niet trapsgewijs verboden volgens de E.G. richtlijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Recent werd op Wikipedia nog deze informatie aan spaarlampen gewijzigd + toegevoegd:
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp