Een vacuüm gezogen pot zal niet exploderen door warmte. Er is immers niks in die pot dat kan uitzetten. Als je een temperatuursensor hangt in het midden van de pot, en stel je haalt die Vacuüm pot uit de koelkast, dan zal die sensor langzamer een hogere temperatuur geven dan wanneer er gewoon lucht in die pot zou hebben gezeten. Dat komt omdat de lucht geen warmte geleidt want er is geen lucht. Wel is er stralingswarmte die dwars door het vacuüm heen gaat. Infra rood. De sensor zal dus langzaam opwarmen en daardoor een hogere temperatuur aangeven bij het opwarmen tot de temperatuur die buiten de pot is. Kortom de temperatuur verandert, maar dat zal langzamer gaan omdat er geen geleidingsvermogen is van de lucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een vacuüm gezongen bijvoorbeeld pot kan alle temperaturen zijn. Het kan alleen wel zo zijn dat als de temperatuur te hoog word de pot uit elkaar vliegt of de deksel er af schiet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waardoor zou die pot dan uit elkaar moeten vliegen in de pot heerst een vacuum er zit dus niets meer in en als er iets is kan er ook niets uitzetten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door de hoge warmte komt er lucht bij. Hoe vacuüm gezogen het ook is. Klein Voorbeeld : als je een boterhamzakje die vacuüm gezogen is op de verwarming legt zou deze zich langzaam opblazen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jepper, dat gebeurt alleen als deze niet helemaal vacuüm gezogen is. Als er echt helemaal niets meer inzit kan dat ook niet uitzetten.
In een perfect vacuum zonder atomen is geen temperatuur.
Dit is niet te meten en er zijn geen bewegende atomen dus is er geen temperatuur, behalve die temperatuur die gelijk is aan de omgeving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eleo, je spreekt jezelf tegen.
Klassiek gezien is er inderdaad geen temperatuur omdat er geen (bewegende) atomen zijn. Omdat er geen temperatuur is, is die dus ook niet gelijk aan die van de omgeving. Nee, er IS geen temperatuur, er valt niets te meten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt haabee, toch denk ik oprecht dat de omgevingstemp nog niet zo gek geschoten is, tis om eerlijk te zijn een hypothese.