Hoe bouw ik een koepel van 2 meter omtrek en 1,5 hoog ?

Toegevoegd na 1 minuut:
met omtrek bedoelde ik de doorsnee

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is het handig als je vermeldt waarvoor die koepel moet dienen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor materiaal wil je gebruiken?
En is 1 meter hoog ook goed? Dan is het precies een halve bol, en da's vast makkelijker.

Het beste antwoord

Je gaat in de richting dus van een gotische koepel... leuke meetkunde dus. Maar dit soort oefeningen wordt in vele opleidingen gegeven, ik las trouwens een proefschrift... eventjes zoeken met google... ja, op http://www.jphogendijk.nl/projects/Florence.pdf waarin je op blz. 8 gewoon de verhoudingen kunt aanpassen want ze gebruiken er de braccia (wie Italiaans kent, weet dat dit van 'arm' komt) en op http://dictionary.reference.com/browse/braccia vind je dan de verhouding om dit om te zetten naar meter.

Dat proefschrift legt haarfijn uit hoe je van de formule overgaat naar het maken van een model van een bestaande koepel met papier.

Wat jij nu moet doen, is hetzelfde maar de afmetingen vervangen door een schaal op 1,5 meter hoogte versus 1 meter straal (= 2 meter diameter) op de onderzijde.

Gebruik best ook de achthoek en de gotische verhoudingen om de draagkracht te trotseren. Je kunt ze echter ook in zes delen verdelen als je wilt variëren, maar in het echt zul je dan echt ook een houten kader moeten maken om bijvoorbeeld het definitieve model in beton dan te gieten in de houten kaders (met ijzer).

Leuke vraag: Dit vind je immers niet letterlijk via google. Wens je leerkracht een dikke proficiat voor zijn mooie vraag overigens en benieuwd hoe de anderen van je klas het aanpakken.

Het is gewone toepassing van de meetkundige formules van o.a. bolvorm, maar ook van de variant erop met twee assen, zijnde een cylinder. Jij hebt de helft daarvan nodig.

Jean Marc VAN BELLE