Waarom moet ik in games altijd de y-as veranderen en niet de x-as? (lees de uitleg!!)
De y-as veranderen betekent in games dat je omhoog en omlaag kijken omdraait op je controller. Waar normaliter "joystick naar voren" (of naar boven als je hem meer opstaand vast hebt) een kijkende beweging naar boven geeft, wil ik naar beneden kijken. Echter raakte* ik altijd in de war als ik zowel de x-as als de y-as kon veranderen.
Het lijkt mij namelijk dat een draaiing over de x-as (de liggende as zoals ik geleerd heb met wiskunde) een op en neer gaande beweging geeft en over de y-as een zijwaartse beweging. (prik maar een -denkbeeldige- satéprikker door je nek of hoofd van links naar rechts en draai aan de uiteinden, als je dan ja schudt ben je het met me eens. ( :D)
De beredenering is blijkbaar echter andersom, alleen ik zie niet in hoe. Of ik maak een andere denkfout (gamemakers zien de x/y-as anders).
*nu weet ik het gelukkig, ik bedenk wat voor mij logisch is, en doe dat dan niet. Dan gaat het goed :D. Vroeger draaide ik wel eens de x-as om met voor mij dan dus, een op twee manieren verkeerd draaiende camera/gezichtsveld.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.