Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen dieren ook problemen hebben met hun geestelijke gezondheid?

Een depressieve mus die in de winter een nest bouwt om daar te zitten wachten op de zomer bijvoorbeeld, of een hond met een dwangneurose. Hebben dieren überhaupt een geestelijke gezondheid? Of zelfs een geest?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Zeer zeker hebben dieren een geestelijke waarneming. Ze kunnen positieve of negatieve gevoelens waarnemen uit hun omgeving. Ze kunnen net als wij depressie meemaken, ze kunnen treuren door verlies van hun baas of kameraadje en zelfs het leven erbij laten. Ook dieren in het asiel vertonen depressie. Dwangneurose komt ook voor bv: dieren in de zoo, het ijsberen is daar een voorbeeld van. (komt niet alleen bij ijsberen voor)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dieren kunnen wel lijden aan depressies. Dit kunnen ze net als mensen krijgen door een ingrijpende gebeurtenis maar ook door kleinere veranderingen zoals een baby of een nieuwe partner.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
laat ik voor katten spreken.
katten kunnen rouwen, depressief zijn (er zijn antidepressiva op de markt voor honden en katten), last hebben van stress, lijden onder dwangneuroses, en ga zo maar door.
dus ja, dieren kunnen in meerdere of mindere mate geestelijk gezond zijn.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Ja dat kan, maar om dat nu depressief te noemen, zo ver zou ik niet gaan...

Honden kunnen niet in de gaten hebben dat de staart bij hemzelf hoort en kan die gaan najagen, dat kun je een dwangneurose noemen...

Dieren hebben geen geest, ze hebben geen bezieling, zoals mensen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hele goede vraag. Een die niet echt te beantwoorden is.

Geestelijke gezondheid is een heel breed begrip. Je kan je afvragen of je bewustzijn nodig hebt om een geestelijke gezondheid te hebben.

Persoonlijk denk ik dat dieren geen geest hebben. Als je geest ziet als volgt: Datgene wat in de mens denkt, voelt en wil, een onstoffelijke zelfstandigheid. Dit is de zetel van de gedachte, de plaats waar de voorstellingen of begrippen gevormd worden of aanwezig zijn.

Als we even aannemen dat een zelfbewustzijn niet nodig is voor 'problemen met geestelijke gezondheid' dan denk ik ja: Er zijn zeker dieren met problemen met geestelijke gezondheid.

- Zo zijn er pinguins die selfmoord plegen door gewoon antarctice in te lopen en 100 km landinwaards uiteindelijke te bezwijken. Zelfs het terug brengen naar de kolonie helpt niet: Ze lopen weg.

- Honden die denken dat ze mensen zijn, dankzij vermenselijking in de jeugd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neurosen niet zoveel, denk ik.
Veel geestelijke problemen bij mensen ontstaan in de zeer vroege jeugd, als het zelfbewust zijn nog niet genoeg ontwikkeld is om ‘menselijke’ dingen te begrijpen. Een klein kind leeft nog voor een groot deel op z’n instincten.
Moeder denkt: ‘Snel dit nog afmaken, laat baby maar even huilen’ maar voor baby gebeurt er (zegt z’n instinct) een ramp. Zijn moeder laat hem in de steek, hij zal sterven van honger.
Die ‘doodsangst’ kan zijn baby-zelfbewustzijn niet aan. Het wordt verdrongen, ‘vergeten’ en weggestopt in het onderbewustzijn. De donkere kelder van de geest, de vergeetput.
En daar blijft het liggen etteren, de rest van je leven, zonder dat je het weet. Je kan er niet bij, maar het blijft je jennen: ‘je moeder laat je in de steek’. Een neurose, heet dat. Heeft bijna iedereen wel.

Nou, lang verhaal, maar dieren hebben daar dus veel minder last van. Omdat moeder (ook instinctief) bijna altijd meteen klaarstaat voor pup, en omdat er nauwelijks een zelfbewustzijn is, dus ook weinig onderbewustzijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rieneke1
15 jaar geleden
bij katten zie je best veel dwangneuroses.
een kat moet, net als andere dieren, soorteigen gedrag kunnen vertonen.
kan dat niet, dan raakt het dier zwaar gestressed, en kan dwangneuroses gaan ontwikkelen, zoals overmatig likken, staartjagen enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar ontken ik dat? Een dwangneurose is wat anders, en ik zeg bovendien niet 'geen', ik zeg 'minder'.
Eerst lezen, dan denken, dan doen is mijn favoriete volgorde.
Rieneke1
15 jaar geleden
ik wilde alleen een aanvulling geven op je verhaal, neem me niet kwalijk :(
succes verder!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Okee, sorry als ik te hard klonk. Het zal de wrevel over de ongemotiverde minnen zijn geweest. Dat vind ik ZO eindeloos laf en dom. Dus, punt bij paal, had ik blij moeten zijn met je eerste reactie, en ben dat zeker na de tweede.
Rieneke1
15 jaar geleden
bedankt voor je reactie martin.
had ik je toch niet verkeerd ingeschat.
ik heb je trouwens niet gemind.
ongemotiveerde minnen zijn idd om flauw van te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:-)
Ja.Honden met neurosen komen vaak voor.Maar die problemen zijn dan door de mens veroorzaakt.Ik denk niet dat een verstoten wolf neurotisch wordt.Hij kan wel omkomen als hij geen nieuwe roedel vindt of er zelf één kan stichten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is natuurlijk een menselijk geïnterpreteerde observatie van dierlijk gedrag, maar toch ter overweging:

Uit de observaties van Jane Goodall, die gedurende decennia chimpansees bestudeeerde:

The sad story of Flint

Flo gave birth to at least five offspring: Faben, Figan, Fifi, Flint, and Flame. She was a wonderful, supportive, affectionate and playful mother to the first three. But she looked very old when the time came to wean young Flint and she had not yet fully succeeded in weaning him when she gave birth to Flame.

When Flame died at the age of six months, Flo stopped even trying to push Flint to independence. Flint became abnormally dependent on his old mother and when Flo died in 1972, he was unable to cope without her. He stopped eating and interacting with others and showed signs of clinical depression.

Soon thereafter, Flint’s immune system became too weak to keep him alive. He died at the age of eight and a half, within one month of losing his mother.

http://www.janegoodall.ca/chimps-we-know-f-flo.php
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing