Waarom is vuil meestal zwart?

De dingen waar het vuil van wordt zijn toch ook niet allemaal zwart?

Toegevoegd na 1 minuut:
Denk aan vieze randjes onder de nagels, een plastic tuinstoel die nooit wordt gepoetst, een deur die een jaar niet is schoongemaakt etc

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een groot gedeelte van het vuil is nog steeds roet, dat is zwart door de aanwezigheid van veel dubbele bindingen (p orbitalen) die grote complexen vormen die zo goed als alle golflengtes absorberen. Voor de rest is het stof doorzichtig en verstrooid het het licht sterk, zodat de kans groot is dat het onderweg ergens roet tegenkomt. Het stof is zwarter naarmate er meer roet in zit, vroeger was het stof nog een stuk zwarter door meer industrie, slechtere filtratie in schoorstenen en meer roet uit automotoren.

In uitzonderlijke gevallen is het stof rood, dan is er sprake van heel fijn woestijnzand dat pas hier weer naar beneden komt. Even googelen op "dust storm sea" geeft mooie plaatjes van dat fenomeen. Rond deze tijd zie je ook nog wel eens geel stof, dat is stuifmeel van dennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak is dit bruin. soms zo donker bruin dat het zwart lijkt. Dit komt als je veel kleuren meng je deze kleur krijgt. neem bijvoorbeeld de 3 primaire kleuren, rood, geel en blauw, als je deze mengt dan krijg je bruin.