Wat zijn de koudste en warmste temperaturen die de mens kan 'maken'?

Met behulp van koelkasten, ovens, machines etc.?
En hoe kan het dat deze apparaten niet stukvriezen/verbranden door de kou/hitte?

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarmee bedoel ik niet met een ruimteschip naar de maan of de zon vliegen.
Maar echt hier op aarde dus. Naar het middelpunt van de aarde gaan telt ook niet trouwens. Puur met machines dus.

En wat zou er nodig zijn om nog kouder of heeter te gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Antoni
10 jaar geleden
Waarschijnlijk wordt de hoogste temperatuur bereikt in hoogovens of kerncentrales. Hoe hoog deze is, weet ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag is al wel eens gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/hoogste-laagste-temperatuur-kunstmatig.371710
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh bedankt!

Antwoorden (2)

de koudste temperatuur die bestaat is iets meer dan -273 graden celcius of o graden Kelvin. Deze temeparatuur is geruime tijd geleden in Leiden nagenoeg bereikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weliswaar voor een fractie van een seconde maar wetenschappers hebben een temperatuur bereikt van meer dan een miljard graden( er staat trillion, weet zo de vertaling niet miljard of triljard). Best heet dus.