Hoe werkt een grondwatermeter?

Ik dacht dat het werkte zoals op onderstaande plaatje. Dus een buis in de grond die 'drijft' op het water. Als de buis hoog staat, is het niveau van het grondwater ook hoog. Bij laag (weinig) grondwater, staat de buis laag.
Echter vandaag zag ik een grondwatermeter waarbij dit omgekeerd was.
Bovenaan stond -250, en onderaan -150. Als de buis dus hoog is, is het grondwaterpeil laag (en omgekeerd).
Ik snap dit niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Beschrijving

De grondwatermeter bestaat uit een buis die voor een deel onder de grond, in het grondwater staat. Via gaten onder in de buis stroomt het grondwater de buis in. Op dit water drijft een lange koker die boven de grond te zien is en de stand van het grondwater aangeeft. De grondwaterstand is niet altijd hetzelfde daarom is een maatverdeling aangebracht zodat zichtbaar is hoe hoog het grondwater staat.

Werking

Onder de grond zit een peilbuis die tot in het grondwater reikt. In de omtrek van de buis zitten gaatjes, waardoor grondwater in de peilbuis stroomt. Hierdoor staat het water in de buis altijd net zo hoog als het grondwater.

Op het grondwater in de buis drijft een lange koker, de vlotter. Dit is een soort dobber.

Boven de grond gaat de peilbuis over in een doorzichtige buis waarnaast een schaalverdeling is aangebracht. De wijzer, die het niveau aangeeft, is via de vlotterstang verbonden met de vlotter. De wijzer geeft de stand van het huidige grondwaterpeil op de schaalverdeling aan.