Als je op de roltrap staat en je heb je hand op de leuning, lijkt die sneller vooruit te bewegen dan de treden doen. Hoe komt dat?

Bij langere roltrappen, zoals die bij het Centraal Station in Utrecht, lijkt je hand een stuk sneller omhoog of omlaag te gaan dan de rest van je lijf doet. Hoe kan het dat de leuning sneller gaat dan de treden? Die zullen toch wel door hetzelfde mechaniek worden aangedreven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

de leuning wordt door hetzelfde mechanisme aangedreven als de treden, omdat de leuning langer en toch even lang over 'een rondje' doet, gaat deze net iets sneller
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is volgens mij gedaan om er voor te zorgen dat je niet achterover valt. Je wordt altijd iets naar voren getrokken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de armleuning zit soms niet helemaal in fase met de roltrap. Soms komt dit door een machanisch defect, maar in de meeste gevallen zit de armleuning net wat losser op het mechanisme. De armleuning is van een soort rubber gemaakt en is dus flexibel, hoe langer de roltrap, hoe groter de flexibiliteit. Als een aantal mensen achterover hangen trekken ze de armleuning een beetje naar achteren waardoor deze vertraagt. Je kan zelf ook een forse ruk geven aan de armleuning en zien hoe andere mensen omvallen, maar dat is asociaal natuurlijk, en daarom moet je dat dus nooit doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De snelheid van de meebewegende leuningbanden wordt doorgaans om veiligheidredenen iets sneller ingesteld dan de roltrap zelf. Men wordt op die manier immers naar voor getrokken in plaats van naar achter indien er een kleine speling zou zitten op de omloopsnelheid van de leuningen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tony Montana zegt het goed.
Omdat de afstand die de leuning aflegt in één ronde, groter is dan de afstand die de treden afleggen, gaat de leuning sneller.