Hoe komt het dat sommigen iets onthouden door het slechts een keer te lezen? En hoe kun jij dit ook bekomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Mensen die graag willen leren en alles willen weten,die hebben getrainde hersenen en onthouden daardoor sneller en beter. Ze hebben in hun hersenen een goed 'netwerk'aangelegd ,als het ware. Alle info die je verzamelt wordt ergens in de hersenen opgeslagen en door je bewust iets te willen herinneren gaan je hersenen al die plekjes af en verzamelen gegevens tot aan het punt dat jij je wilt herinneren. ben je daarin getraind, dan ben je snel bij dat punt aangekomen. Daarom is er ook zoiets als geheugentraining. Het is net als puzzelen. Ik begon met 3* doorlopers en zit nu bij 6*. Hoe vaker je het doet, hoe vaker dezelfde dingen gevraagd worden en daar hoef je dan niet meer naar te zoeken want je hersenen kennen de weg inmiddels, dus ga je steeds een stapje verder.
Kijk eens op de site van 'plusonline.nl' daar kan je bij het onderdeel geheugentraining oefenen. Je zult zien dat je steeds verder komt.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Sommige mensen hebben gewoon een goed geheugen, net als anderen een wiskunde knobbel hebben.

Als je iets makkelijk wilt onthouden zou je je daar misschien in kunnen trainen.

Wat zeker helpt is iets een paar keer in je gedachten herhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja buiten of de ene persoon een beter geheugen heeft of niet, speelt het volgende mee, de importantie van het gelezene...

Had je nooit een nieuw mobiel nummer, weet je nog hoe snel je je eigen nummer kon onthouden? Dat kwam omdat je eigen nummer heel belangrijk is, dus de importantie is hoog en dan onthou je het snel en goed...

Als je een auto een ongeluk ziet begaan, dan kijk je veel anders naar dat nummerbord, dan naar een nummerbord van een auto die even verderop geparkeerd staat...

Dus als het heel belangrijk is dat wat je moet leren, dan is de motivatie heel hoog en dan blijft het veel beter hangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je voorbeelden zijn niet heel goed vind ik, maar het klopt wel. Als iets belangrijk voor je is of je enorm interesseert, dan onthoud je het het makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zelfs voor mensen met fotografisch geheugen is importantie een factor
omdat ze dat toevallig ook intersant vonden denk ik. iets wat je niet intereseert dat vergeet je snel.
maar vind je een stukje leuk en interesant dan onthou je dat
14 jaar geleden
Volgens verschillende bronnen op internet hebben mensen het van nature, maar kun je het ook goed trainen. Google b.v. eens op 'mindmapping' of 'geheugentraining'.

Er worden veel cursussen aangeboden (kijk b.v. op onderstaande link, bij jou in de buurt vast ook wel). Verwacht er geen wonderen van, maar effectiever zul je er vast wel van worden.

Het is net als met spelletjes, daar kun je jezelf ook in trainen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierover zijn veel boeken geschreven, o.a.

* Prisma snellezen / Bert Ruck. - 4e herz. dr, Utrecht : Het Spectrum, 2004
* Snellezen : verhoog uw leessnelheid tot meer dan duizend woorden per minuut / Tony Buzan. - Baarn : Tirion. cop. 2003
* Snellezen en geheugentraining / Gerry de Bruin. - Alphen aan den Rijn : Samsom BedrijfsInformatie, 1996
* Sneller lezen, goed onthouden : leesvaardigheidstraining met directe resultaten / W. Zielke. - Utrecht : Het Spectrum, 1988

Informatie over lezen, een online cursus:
http://www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/actief_leren/lezen.html

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat ``concentratie thee `` in de handel. Gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt. Probeer het eens. Misschien helpt het je om scherper van geest te worden en kun je de stof vervolgens beter onthouden.

Je kunt ook Ginseng proberen.

En je kunt de tekst hardop lezen terwijl er iemand aktief met je meeluistert en die dan ook vragen stelt. Dan moet je het weer opzoeken als je het niet kan herinneren, en blijft het daarna mogelijk wel in je geheugen vast zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je dit, of je hebt het niet.
Ikzelf onthou ontzettend veel na een keer lezen, maar het moet wel m,n interesse hebben.
Hier heb ik tijdens studeren vooral veel plezier van gehad.
Datgene wat ik niet onthouden wil gooi ik ook gelijk weg, zeker een ingebouwde delete knop.
Dit werkt volgens mij hetzelde als dat iemand iets tegen je zegt wat je niet echt interessant vindt, het gaat het ene oor in, en het andere weer uit. Wat je belangrijk acht onthou je toch wel.

Het zou ook zonde zijn om willens en wetens alles te willen onthouden. Dat gaat ten koste van datgene wat je wel onthouden wil en nodig hebt.

Hoe kun je het bekomen?
Er zullen zeker wel manieren zijn om dit te trainen, maar of je dan ooit zover komt als mensen die dit van nature hebben geloof ik echt niet.

Ik denk wel dat je altijd voor jezelf moet blijven uitmaken, dit wil ik wel onthouden, maar dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk van de verschillende vormen van hoe bedoel je specifiek?

Wat voor betekenis geef je mee aan onthouden?

Op grond waarvan concludeer je dat iemand anders het na één keer ook kent?

Waaruit volgt dat het onthouden direct verbonden wordt aan lezen, sluit dit andere middelen uit?

Met een grondige kunde van de gramaticalia van de taal en inzicht in causaliteit van zowel verbindingswoorden als betekenis van de inhoud, ontstaat er een sneller begrip dan zonder deze vaardigheden.

Notities maken en deze regelmatig terugslaan helpt beter om het te snappen. Hoe het onthouden werkt, snap ik niet, maar waarschijnlijk zal het gewoon herhalen zijn en is het onzin wat je beweert: sommigen zal hooguit enkelen zijn.