Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is tijd een creatie van de mens?

N.a.v. dit filmpje; http://www.tedxamsterdam.nl/2009/video-wubbo-ockels-on-time-and-gravity/.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Ja de mens is de enige die op aarde rondloopt met tijdmeters, horloges genaamd... Er is geen enkel ander dier zo gek dat het in tijd gelooft...

Dus dan moet het wel een creatie van de mens zijn, waarvan akte...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ook voordat er tijdmeters waren uitgevonden, was tijd een factor voor de mens. Deze onderbouwing slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vermoedelijk bestaat er voor dieren ook een soort tijd
de bronstijd bijvoorbeeld
of is dat iets, een tijd
die wij mensen eraan gaven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is wel een creatie van de mens, maar dat is de 'valse.' Wij volgen de natuurlijke tijd niet (meer) en dat is schandalig!
Tijd heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan, het is het woord wat de mens eraan gegeven heeft, dat hebben wij verzonnen.

De mens heeft tijd meetbaar gemaakt doormiddel van een klok of zonnewijzer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, tijd is door de mens 'bedacht', uitgevonden.
niet zomaar
maar aan de hand van de zon/maan/heelal, de jaargetijden --- al 1000-den jaren geleden.

tijd is een enorm handige creatie om van alles 'vast te leggen'. in te delen. op tijd op je werk zijn, afspraken maken.
ook: er is een tijd van komen, en een tijd van gaan.

tijd is okay
en bestaat tevens niet
een handig hulpmiddel, dat vind ik het begrip TIJD

zelfs Augustinus kon het niet uitleggen.
en van Augustinus vind ik het volgende terzake doen:
omdat het over onze tijd gaat

De dood is niets.
Ik ben maar aan de andere kant.
Ik ben mijzelf.
Jij bent jezelf.
Wat we waren voor elkaar zijn we nog altijd.
Noem me zoals je me steeds genoemd hebt.
Spreek tegen mij zoals weleer,
op dezelfde toon, niet plechtig, niet triest.
Lach om wat ons samen heeft doen lachen.
Bid, glimlach, denk aan mij, bid met mij.


Spreek mijn naam uit thuis
zoals je altijd gedaan hebt,
zonder hem te benadrukken,
zonder zweem van droefheid.
Het leven is wat het altijd geweest is,
de draad is niet gebroken.
Waarom zou ik uit je gedachten zijn?
Omdat je me niet meer ziet?

Neen, ik ben niet ver,
Juist aan de andere kant van de weg.
Zie je, alles is goed.
Je zult mijn hart opnieuw ontdekken
en er de tederheid terugvinden,
zuiverder dan ooit.
Dus, droog je tranen
en ween niet als je van mij houdt.

Bron: Augustinus over de dood
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, tijd is geen creatie van de mens. Net zo min als zwaartekracht.

Zonder tijd geen beweging, en er is geen koe die niet beweegt.

De klok, dat is wel een uitvinding van de mens.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Nee, ik geloof in de Bijbel en schepping en alles. God schiep de hemel en de aarde in 6 dagen en Hij ruste op de 7de dag. Dagen zijn zo ik het bekijk ook een soort van tijdsaanduiding. De verdeling ervan zoals uren en min. wie dat heeft bedacht dat weet ik niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dit een creatie van de mens.

Zijn aanname: je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat het centraal zenuwstelsel tijd moet maken.

Nee. Daarvoor is een raketgeleerde ook niet opgeleid. Ockels laat 'het centraal zenuwstelsel' aan het begrip van de lezer over. Zonder het uit te leggen. Later abstraheert hij het zelfs tot 'brain'. Een spitse vondst, maar ik snap de overeenkomsten niet.

Natuurlijk is tijd een creatie van de mens. Ockels haalt in het filmpje een formule aan waarin door 'seconden' wordt gedeeld ter illustratie. Daarna draaft hij wat mij betreft teveel door (in wartaal: het maken van vergelijkingen waarin hij beeld- en andere aspecten gelijkstelt aan wiskundige vergelijkingen). Iets soortgelijks heeft filosoof Heidegger geprobeerd (die hij aanhaalt), een mislukt project.

Hij stelt 'and philosophers, they agree'. Dat zal ongetwijfeld kloppen, het sluit, indien je gehanteerde logica niet exclusief is, natuurlijk niet uit dat er 'philosophers' overblijven die het er niet mee eens zijn.

Tijd is een functie van zwaartekracht. Waarom dit dan niet ervoor in de plaats stellen? Omdat tijd eenvoudigweg meer IS dan uitsluitend zuivere wiskunde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het hele filmpje bekeken en vond het erg interessant!

Nu de theorie lijkt me wel logisch, maar de praktijk..

wij mensen zijn gebonden aan een vergankelijk lichaam en aan een omgeving.. tijd geeft ons zekerheid; de vervaldatum van ons lichaam, de seizoenen, fauna en flora,..... zoveel zekerheden dat tijd ons geeft..

In ons (menselijke) perpectief hebben we 'tijd' nodig.. Maar tijd is in het heelal blijkbaar helemaal niet nodig..

Toegevoegd na 1 minuut:
conclusie: de mens heeft 'tijd' gecreëerd..

wat dit allemaal verandert aan wiskundige berekeningen... daar ken ik niets van :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd is wel een creatie van de mens, maar dat is de ‘valse.’ Wij volgen de natuurlijke tijd niet (meer) en dat is schandalig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk wel. Klinkt raar maar... De oermensen of later hadden de tijd al uitgevonden! Ze zagen de wereld aan het einde van de dag donkerder worden. Ze dachten: He! De wereld wordt donker! En verder weet ik niets...
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding