Is het verschil tussen iemand die hbo heeft gedaan en iemand die universitair studeert groot?

Wat is het verschil hier tussen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Ja. Erg groot.

Mensen met een universitaire achtergrond hebben -in het algemeen- een zwaardere training in analytisch denken en zijn in staat omnieuwe situaties snel te doorgronder & daardoor beter inzetbaar bij het vinden van oplossingen voor problemen.

Mensen met eenHBO achtergrond hebben vaak een grotere basiskennis. Echter, de analytische vaardigheden worden minder sterk ingebracht in de studie. Daarom zijn deze mensen beter in staat in uitvoerende / leiding gevende functies te werken, en meten met een universitaire achtergrond zitten vaak in ontwikkeling / onderzoek.

Dit zijn uiteraard algemeende lijnen en zeker niet voor elke studie van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschil hbo-universiteit

Hoger beroepsonderwijs verschilt op een aantal punten van wetenschappelijk onderwijs. Een belangrijk onderscheid is de benadering van de lesstof. Op het hbo ga je vaak uit van een probleem waarbij een oplossing moet worden gezocht. Die oplossing kan bestaan uit het bestuderen van een theorie die je vervolgens toepast. Bij het universitaire onderwijs ga je niet zozeer uit van een probleem, maar vraag je je af hoe het probleem ontstaan is en of het eigenlijk wel een probleem is. Je vergelijkt meerdere theorieën met elkaar en je neemt een standpunt in. Je analyseert het probleem om daarna eventueel tot een oplossing te komen.
Andere verschillen tussen een hbo-instelling en een universiteit:

* Op de universiteit heb je minder contacturen (colleges, werkgroepen enz.) dan op een hogeschool;
* Je moet een grotere hoeveelheid (Engelstalige) lesstof op de universiteit verwerken dan binnen het hoger beroepsonderwijs;
* Naast het geven van onderwijs wordt op de universiteit ook wetenschappelijk onderzoek verricht;
* Het hoger beroepsonderwijs is gericht op de praktijk terwijl het wetenschappelijk onderwijs meer theoretisch en abstract van aard is;
* In het wo-onderwijs staat vooral de theorie centraal en niet de praktijk. Als student maak je niet alleen kennis met bestaande theorieën maar leer je ook zelf nieuwe theorieën te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken genoeg mensen die zeer hoog skoorden op het VWO maar toch liever een HBO opleiding zijn gaan doen. Omdat ze liever praktisch toepasbaar dan theoretisch onderzoekend bezig zijn bijvoorbeeld. Dat is zeer zeker geen waardeverschil dus. Ze hebben elkander nodig=aanvulling. En HBO en WO komen toch dichter bij elkaar te liggen sinds de markt meer dan ooit bepaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
timmerman en de professor hebben elkaar ook nodig. De professor heeft een stoel nodig om op te zitten.
Ik heb op een HBO gezeten en later universiteit gedaan. Op de universiteit heb ik leren twijfelen. ik dacht heel wat te weten, maar ik kwam erachter dat wat ik wist nogal eenzijdig was. Op de universiteit leer je vragen te stellen. Op het HBO heb ik een brede algemene basiskennis opgedaan. Maar niet leren twijfelen of goede vragen te stellen.