Gebeurt alles tegelijk?

Het moment "NU" is de scheiding tussen verleden en toekomst. NU heeft geen volume, het is een punt. De tijd is een aaneenschakeling van punten NU en heeft volgens mij dus ook geen volume. Dus verleden en toekomst gebeuren op hetzelfde moment.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sluit misschien niet helemaal aan op je vraag, maar de 1e 20 minuten zijn wel intressant:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-8689261981090121097&ei=qK5JS4XeE8aA-AaDmpjlBQ&q=maya+calender+comes+north#
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk boven bij berichten daar staat een (1), klik daarop please...

Het beste antwoord

Je kunt de tijd zien als een lijn. Een lijn bestaat ook uit een oneindig aantal punten, die elk voor zich geen lengte hebben, maar opgeteld toch een lijn vormen.

Gebeuren is eigenlijk een verandering van het ene tijdstip (moment) naar het andere tijdstip. Als er maar één moment was, was er geen verandering en dus geen gebeurtenis en konden we dus niet spreken van tegelijkertijd.

Wel is de tijd zoals wij haar ervaren in zekere zin een illusie.

Overigens is het nu m.i. niet zozeer een scheiding tussen heden en toekomst als wel de overgang van het één naar het ander.

Ook weer iets moois om op te mediteren….
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat klopt helemaal, Alles gebeurt NU, dus alles vindt in het nu plaats...

Het verleden bestaat niet, want het is voorbij...
De toekomst bestaat niet, want het is er nog niet...

Dan blijft over dat er alleen NU is... En alles war er gebeurt, gebeurt nu... Dat wat voorbij is, gebeurt niet meer, en dat wat moet komen, de toekomst dus, is er nog niet...

Daarom is alles er tegelijkertijd in het NU...

Hele goede vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt niet een reis is ook een aaneengesloten rij met punten "hier"(ook deze hebben geen volume),als je de reis maakt rijg je die punten aan elkaar en dan ben je "daar"ondanks het puntenprincipe ben jij daar en ik hier en zijn we niet op dezelfde plaats
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu is inderdaad het verleden, heden en toekomst.....geeft weer aan dat tijd niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het iets anders uitleggen of verklaren.
Het verleden is geweest ... de toekomst is onzeker.
Alleen NU bestaat.
Dus ....
als je op een fijn verleden wilt kunnen terugkijken, moet je zorgen dat je het NU goed hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want voor alle alle e>0 geldt dat x-eHoe klein je e ook neemt. En x in mijn voorbeeld is het "nu" uit jouw voorbeeld, x-e het verleden en x+e de toekomst.

Jij beweert eigenlijk dat er een e>0 bestaat waarvoor geldt x-e=x=x+e.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verleden is de integraal van "NU" geïntegreerd van -oneindig naar 0.

Ik zie het toch anders. Bekijk een getallijn. Nu is 0 en het verleden zijn de negatieve getallen. De toekomst (die bepaalde wordt door verleden en keuzes in het NU) zijn dan de positieve getallen. Al is 0 toch maar een punt, is het toch de scheiding tussen positief en negatief. Zo zou je de tijd ook kunnen beschouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je schuift steeds een punt op.
Als er geen verleden is is er ook geen NU.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor Eeksteyn
Er is in werkelijkheid niets anders dan NU.
Alls wat ooit gebeurd is, bestaat alleen nog bij de gratie der herinnering en is derhalve niet waar.
Alles wat we verwachten in de toekomst, bestaat ook enkel bij de gratie van de gedachte aan de toekomst en is derhalve ook niet waar.

Alls gebeurt alleen maar in het NU
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zaken waarvoor dat geldt, maar het geldt niet voor alles.