Klimaatopwarming of klimaatafkoeling ?

De huidige klimaatverwarming ontregelt het weer. Maar zal het lijden tot ondraaglijke opwarming of ondraaglijke afkoeling voor dit kikkerlandje ? Nl ligt op ongeveer Alaska-hoogte maar is gematigd vanwege de Golfstroom. Klimaat verwarmt; zoetwaterijs smelt; de golfstroom vertraagt; de koudegrens zakt.
Mijn geld staat op afkoeling.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat de gemiddelde wereldwijde, jaarlange temperatuur toeneemt, betekent natuurlijk niet dat het op lokaal niveau kouder kan worden, dus het zou natuurlijk ook gewoon allebei kunnen.

Smeltwater dat de golfstroom verstoort zou een temperatuursdaling op onze locatie tot gevolg kunnen hebben. Wat er daarna zou gebeuren, kan van alles zijn. De kans bestaat dat de koeling ineens een ijstijd genereert, waardoor weer meer zonlicht wordt gereflecteerd, waardoor de koeling nog harder gaat totdat we op een sneeuwbal wonen. Da's één scenario.

Het kan ook dat door de koeling en de nieuwe ijskap de golfstroom weer op gang komt. Da's een ander scenario.

Ik weet zeker dat er nog veel meer scenario's zijn, maar zolang niet bekend is welke factoren welke invloed hebben op elkaar, en het klimaat, is en blijft het koffiedik kijken, en is het het handigst om je voor te bereiden op het ergste.

Schone energie helpt namelijk niet alleen tegen broeikasgassen, het zorgt voor een beter leefmilieu in het algemeen, als het eens een keertje systematisch aangepakt zou worden. En dat had het overigens al kunnen zijn - de technologie is er, en hierin investeren kan het alleen maar doorontwikkelen naar een hoger efficiëntieniveau. Als er ook maar half zoveel geld hierin gestoken was de afgelopen 50 jaar als in zoeken naar nieuwe olievoorraden, defensiebudgetten, en dergelijke, waren we nu hoogstwaarschijnlijk al onafhankelijk geweest van fossiele brandstoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat van mij ook, niet om bovenstaande uitleg, maar om de astronomische voorspellingen, simpelweg omdat de invloed uit het heelal ontelbare keren groter is dan dat beetje poolijs wat smelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een klimaatopwarming maar het effect is afhankelijk van het seizoen. In australië is het snikheet. Op het noordelijk halfrond is het juist koud. En dat houdt elkaar in evenwicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt een beetje op een vraag die ik laatst heb gesteld:

http://www.goeievraag.nl/vraag/temperatuur-aarde-komende-50-jaar.35476

misschien heb je daar iets aan.

Mijn geld staat ook op afkoeling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politiek heeft hier onlangs ook al vragen over gesteld meende ik. Voornamelijk met de vraag of wetenschappers wel gelijk hebben over de opwarming van de aarde. Je ziet de extremen wel veranderen.. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat de aarde aan het opwarmen is.. Hier in Groningen friest en sneeuwt het namelijk al zo'n 3 weken.. Als de aarde echt zo warm al was geweest zoals beweert, was dit niet mogelijk.. Ik ga voor afkoeling..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het weer is bedoeld om het klimaat te reguleren en te stabiliseren.

Dus mijn geld gaat naar geen van tweeën.

Op de lange termijn dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klimaat afkoeling! We zitten midden tussen twee ijstijden in. IJstijden komen en gaan. De mens is maar nietig, en wij kunnen als mensen niet verder kijken dan (een paar) honderd jaar.
Die ijstijd komt pas weer over duizenden jaren. Maar hij komt wel. Op de lange termijn vriezen de poolkappen gewoon weer op. Dat we dan inmiddels allemaal verzopen zijn door het stijgende water... Tja dat is dan zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amen to that !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog steeds een ijstijd: de ijskap op de zuidpool is al sinds mensenheugenis (en aantoonbaar een lange tijd daarvoor) nooit volledig gesmolten.
Hier zal geen enkele klimaat verandering ondragelijk zijn.
De werklijk heid is dat de hoofd richting van de wind bij ons westelijk is,dus ongeveer 6000 km over een oceaan gewaaid heeft ,die tussen de 9 en 15 graden is op onze breedte.Ondanks dat we nu een koudere winter hebben is er niks uitzonderlijks aan de hand.Als het vriest is het steeds tussen de 0 en -15.Maar het is nog lang geen -40.zo hard vriest het in siberie op dezelfde breedte graad als hier(52NB)