Hoe oud kan de Beaucarnea recurvata worden in de vrije natuur ?

Deze plant wordt ook wel Nolina recurvata of Olifantpoot genoemd. Zij hebben meestal een dikke voet van de plant.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Vooreerst dit: de recurvata verwijst naar de verdikking onderaan in de plantenfamilies en heb je o.a. in de aechmae ('à l'orange'), vriesea, dracaenacea (beaucarnea recurvata, deze bedoel jij), pinacae, noctuidae, betulaceae, pitcairnia, caryophyllaceae (Stellaria recurvata). Ik vermoed dat je de vraag stelt omdat Bonsai-planten heel oud kunnen worden, maar dit is geen echte bonsai-plant, maar behoort wel tot de subtropische palmplanten.

De studies van geleerden al van voor de 21ste eeuw, waren bijzonder omdat deze plant wat tegen de palmtemperatuur in van 68 graden Fahrenheit (20 graden Celsius, maar bij planten en dieren is Fahrenheit wetenschappelijk gemakkelijker), ook probleemloos tot -5 graden Celsius kan verdragen en dus ook hier aan je deur kan overleven.

Ik heb weet van exemplaren van 25 jaren oud en die zijn een meter hoog.

Als je weet dat die tot 3 meter hoog worden in hun originele natuur, kun je al snel vaststellen dat hun leeftijd inderdaad tot 100 jaar gaat, net zoals de notenboom in mijn tuin. Heel wat minder dan Bonsai dus, maar die groeit, net als de notenboom, dan ook wel wat sneller (toch blijft het uitermate hard hout natuurlijk, snelgroeiende bomen hebben zacht hout).

Ik denk niet dat deze planten ouder worden dan 200 jaar, want ze verdragen dan wel dat ze regelmatig overstroomd worden of onder komen te staan en ook uiteenlopende temperaturen, maar ook deze bladeren zijn erg gevoelig als ze geen droogteperiodes kennen tussenin wat zich dan nefast uit op de levensduur ervan.

Op http://www.floridata.com/ref/B/beau_rec.cfm vond ik geen echte leeftijden vermeld.

Maar wellicht is je kerndispuut 'leeftijd' van bomen. Hiervoor verwijs ik je naar de uiterst interessante oude boeken die op internet 'oldlist' heten, bijv. op http://www.rmtrr.org/oldlist.htm (let op Grootboom uit Namibië met C14-methode daar).

Mijn antwoord hier is dus onvolledig, maar kan je helpen om verder te zoeken. Als ik een beter antwoord ontdek, deel ik het je later nog wel mee.

Misschien kan iemand anders aanvullen op basis van dit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor deze uitvoerige info over de mogelijke leeftijd van de Olifantpoot.
De websites die u vermeld vindt ik zeer interessant, daar kan ik zeker verder mee.
Dit antwoord denk ik niet dat het nog overtroffen wordt, dus u krijgt van mij een duim en het is het beste antwoord.
Bedankt,
Evele