Hebben tweeling koeien dezelfde wit/zwarte lappendeken?

Eeneiige koeien hebben die precies dezelfde zwarte vlekken of kunnen die nog verschillen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In 1998 kwam in Nederland de koeientweeling Holly en Belle ter wereld. In een laboratorium zijn gekloneerde eicellen gemaakt die hetzelfde genetisch materiaal bevatten. Die eicellen zijn in verschillende draagmoederkoeien geplaatst. Uit verschillende koeienmoeders werden de twee identieke kalfjes geboren. Omdat Holly en Belle klonen zijn, beschikken zij over hetzelfde genetische materiaal. Toch zien ze er net als natuurlijke ééneiige tweelingen niet precies hetzelfde uit. Hun vlekkenpatroon is net iets anders. Dat komt doordat de genen die de vachtkleur bepalen, kunnen verschillen in activiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er bestaan zeldzame gevallen waarin een koe een tweeling ontwikkelt (in elke baarmoederhoorn 1 vrucht). Dan gaan de vruchtvliezen door elkaar heen groeien en de bloedvaten van de vruchten met elkaar in verbinding treden. Als de tweeling van ongelijk geslacht is, ontvangt de vrouwelijke vrucht via het bloed mannelijke hormonen, omdat deze hormonen eerder vrijkomen dan de vrouwelijke. Hierdoor ontwikkelt het geslachtsorgaan zich niet normaal, wat onvruchtbaarheid tot gevolgen heeft. Een dergelijke in aanleg onvruchtbare koe is een kween. Eeneiige tweeling koeien bestaan dus niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet op de natuurlijke wijze in elk geval