ik heb een boot in een haven in nederland vandaag kwamen we een grote kwal tegen bijna even groot als een basketbal en ik overdrijf niet wat is dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat is de inheemse Korfbalkwal. Je ziet ze weinig, zijn ongevaarlijk. Leeft vooral in zoetwater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het woord korfbalkwal op google intikt krijg je één verwijzing, naar jou antwoord op goeie vraag. Dit wekt bij mij de indruk dat je dat woord zelf uitgevonden hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol
Antoni
11 jaar geleden
Goede grap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb er drie in mijn vijver, foto volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat ze inheems zijn, maar dat korfbalkwallen in jouw prachtige vijver - gezien op internet - rondzwemmen wist ik niet. Ze moeten overigens heerlijk smaken in een bedje van bieslook en knoflook, afgetopt met een klontje roomboter...! Moet volgens kenners een weinig naar escargots smaken.
Mogelijk heb je de blauwe zeepaddestoel gezien, deze kwal kan tot 1m. groot worden.

Toegevoegd na 16 uur:
Deze zeer grote kwal is in deze tijd van het jaar erg algemeen, zeker bij aflandige wind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland komen verschillende soorten kwallen voor en er bestaat op het moment ook een kans dat er kwallen in onze zeeën terechtkomen die oorspronkelijk in warmer water voorkomen, omdat het zeewater bij ons langzaam opwarmt. We ontdekken steeds meer vreemde vissoorten die hier anders nooit voorkwamen.
Hier komen echter ook behoorlijk grote kwallen voor. Ik woon zelf aan het strand en bij oostenwind liggen er vaak grote plakkaten op het strand kan ik je zeggen.

De meest voorkomende zijn;

De blauwe haakwal. (ca. 30 cm)
http://users.telenet.be/hugo.ollieuz/pages/blauwe_haarkwal.html

De oorkwal. (ca.40 cm)
http://users.telenet.be/hugo.ollieuz/pages/oorkwal.html

De kompaskwal. (tot 30 cm)
http://users.telenet.be/hugo.ollieuz/pages/kompaskwal.html

De zeepaddestoel. (tot 50 cm. sommige bronnen 75 cm)
http://users.telenet.be/hugo.ollieuz/pages/zeepaddestoel.html

Een basketbal lijkt me zo'n 45 cm. in doorsnee. Ik denk dus dat het de zeepaddestoel is of een verdwaalde die op onze warmere zeetemperatuur is afgekomen.
amc