Eénzelfde bij kan maar éénmaal steken...Een wesp gaat er niet dood van, waarom ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als een bij gestoken heeft, blijft de angel achter. Een wesp neemt de angel weer mee.
14 jaar geleden
Wanneer een bij steekt blijft de angel met daaraan het gifzakje in de huid zitten doordat de angel weerhaken heeft. Een wesp heeft een gladde angel en kan dus vaker steken omdat het niet dodelijk gewond raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een bij een ander dier is dan een wesp!
Net als dat de ene slang zijn prooi wurgt, en de andere slang zijn prooi een dodelijke gifbeet geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De honingbij (Apis) heeft een angel met weerhaken die verbonden is met de spieren van het achterlijf. Zij steekt alleen als zij in haar werkzaamheden gestoord wordt. Zij kan maar één keer steken. Een deel van het abdomen blijft aan de angel hangen. De bij sterft hieraan.

De familie van de wespachtigen (Vespidae)
Deze familie is gemakkelijk te herkennen aan het geel-zwart gestreept of gevlekt achterlijf. Er is een smalle verbinding (wespentaille) tussen de romp en het spoelvormig achterlijf.

De sociale wesp (Vespula) is 15 mm groot en leeft in nesten van honderden tot duizenden individuen. Zij voeden zich met vliegenlarven en andere insecten en spelen een belangrijke rol in het ecosysteem. Zij worden ook aangetrokken door fruit, suiker en vlees. De vrouwtjes bezitten een angel en kunnen verschillende keren steken.