Zijn de beweringen van de Anti-DierproevenCoalitie waar?

(Deze vraag stel ik niet om bepaalde mensen zwart te maken ofzo, maar de DierenExperimentenCommissie zegt hele andere dingen dan de Anti-DierproevenCoalitie. Vandaar dat ik wil weten van wat nou precies waar is).
De Anti-DierproevenCoalitie (ADC) zegt onder andere dat proefdieren door wetenschappers weleens worden bespot, hard geslagen worden als ze niet meewerken en dat het er in de praktijk heel anders aan toe gaat, als er geen camera's bij staan ofzo. Kan iemand mij vertellen wat hiervan waar is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk zeggen de voorstanders dat het meevalt, maar als ik soms die filmpjes zie word ik al onpasselijk! Kun je nagaan wat er gebeurt als er niet gefilmd word. Ken je die aflevering van Willibrord in dat apencentrum? Dat gaat veel verder dan lichamelijke mishandeling. Heb echt zitten janken voor de tv...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohjee, maar ik dacht dat mensapen niet meer als proefdier gebruikt mochten worden! Of heb je het over andere apen dan mensapen?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn broer loopt regelmatig met de demonstraties van de ADC mee, en laat zijn hond dan blaffen door de megafoon :-) Ik weet zeker dat een aantal dingen die zij beweren echt waar zijn. Maar dat ze sommige info ook krijgen via via. Af en toe sturen ze een "spion" ergens naar binnen, die dan bij een bedrijf gaat werken, om uit te vissen wat er nou precies gebeurd. Ik denk niet dat elk verhaal waar is, maar waar rook is, is vuur. Dierproeven moeten gewoon stoppen. Die dieren hebben niets gedaan. Daar hebben we gevangenissen met Dutrouxen voor. Ga daar maar op experimenteren. Medicijnen voor dieren, test je op dieren.
Medicijnen voor mensen test je op mensen.
En schoonheidsmiddelen test je ook op mensen. En sigaretten...die hoef je niet te testen, we weten allemaal dat je daar dood aan kan gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort, ik dacht eerlijk gezegd dat ik keihard was omdat ik vond dat ze die proeven maar op criminelen moesten doen. Maar u en mijn moeder vinden het dus ook, haha! Maar ik wil geen betweter uithangen ofzo, maar ik denk dat dat niet altijd kan. Want voor sommige experimenten moet je dieren met/zonder bepaald gen fokken. En wat die sigaretten betreft: ook helemaal mee eens, het moest gewoon verboden worden!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Roken verbieden? Daar zou ik niet blij mee zijn...Maar ik vind niet dat mijn peuken op dieren getest moet worden. Ik weet zelf wel hoe ziek ik er van kan worden, daar heb ik geen rokende hond voor nodig, zoals Philip Morris doet :-S Nou waarom moet een beest een bepaald gen niet hebben vraag ik me dan af. Als het "normale" beest deze gen WEL heeft, heb je niets aan een beest zonder dat gen, want dan gaat het product sowieso niet helpen. (misschien kort door de bocht hoor)

Het beste antwoord

In de wetenschap dat ik een storm van minnetjes op me zal afroepen, geef ik je niet een antwoord, maar mijn visie op de zaak.

Je zal niet het antwoord krijgen van de ADC of de DEC, want, zoals een andere GV'er aangaf, ze hebben beiden hun standpunten, en hun eigen belangen, maar ik zal je wat stof geven om na te denken.

- Mensen die dierproeven uitvoeren zijn wetenschappers. In de regel geleerde mensen, die geen enkel belang hebben bij dierleed, eerder het tegenovergestelde, al is het maar omdat anders het resultaat van een test onbetrouwbaar is.
- Misstanden gebeuren overal. Overal. De boze boer slaat zijn eigen koeien en varkens harder dan wie dan ook, om maar niet te beginnen over de vervoerder van slachtvee, of de vent met de pony's in de kermis. Het gevaar is het generaliseren en het denken dat iedereen zijn dieren mishandelt. Niet alle boeren, wetenschappers en kermislui doen dat, en de kunst is om de boeven te identificeren en te bestraffen. Mensen slaan hun eigen kinderen thuis als er geen bezoek is of de sociale medewerker weg is, en niemand beweert dat alle ouders hun kinderen mishandelen. Waarom zou een onderzoeker dat doen als er niemand kijkt?
- Onderzoek met dieren is nodig, helaas. Ik heb zelf, lang geleden, onderzoek gedaan met dieren (konijnen in mijn geval) voor de productie van vaccins en aangepaste babyvoeding voor baby's met AIDS. Heb ik ooit een konijn mishandeld? Nee. Vond ik dat deel van het werk leuk? Nee. Zou ik het opnieuw doen? Ongetwijfeld.
- Wij komen dankzij moderne technologieën steeds dichterbij het punt dat onderzoek met dieren overbodig zal zijn, maar dat is helaas nog steeds niet zo. Wie dat beweert liegt. het is natuurlijk je goede recht om dat wel of niet te geloven, net zoals wat ik net schreef. Ik zal als eerste juichen als het zo ver is, dat kan je wel geloven!
- Geloof niet alles wat je ziet of hoort. Niet de misselijk makende films van de ADC, maar ook niet iemand van de DEC die beweert dat er geen enkel dier is dat pijn lijdt, want ook dat is niet waar. De vraag is of er sprake is van onnodig pijn. Het vervalsen van beelden, foto's, geheime getuigen, enz. is aan de orde van de dag, door beide kampen.
- Kijk naar het grote plaatje, zoek informatie, en blijf kritisch.

Veel wijsheid toegewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, en toch heel neutraal gebleven!

Andere antwoorden (1)

Ik weet het antwoord niet, en ik ben bang dat het heel moeilijk is om de waarheid te achterhalen. Mensen zijn geneigd om te geloven wat ze willen geloven. Daar bedoel ik mee dat iemand die al tegen dierproeven is ADC meteen volledig gelijk geeft. Terwijl een ander zal zeggen dat het allemaal sterk overdreven is. De enige ma ier om erachter te komen is door uit te zoeken waarop de ADC zijn bewering baseert. En dan kan je mogelijk vervolgens de betrouwbaarheid van de bron nagaan. Let daarbij op dat dingen vaak uit hun context worden gehaald, waardoor ze een compleet ander beeld scheppen. Succes met je zoektocht naar de waarheid!