Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Windsnelheid wordt gemeten in Beauford, maar is dat cijfer dan kilometer per uur of meter per seconde?

Op Terletekst zie ik altijd m per sec maar op mijn startpagina van iGoogle zie ik km per uur. Welke van de twee is Beauford? En hoe reken ik het een snel om naar het ander?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoelde natuurlijk Teletekst, sorry.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De schaal van Beaufort loopt op van 0 (windstil) - 12 (orkaan) en werd o.a. gebruikt door de scheepvaart marine op zee. Toen later de windmeter werd bedacht werd er geregend in omwentelingen per seconde of km /uur.

Op de website van het KNMI kan je de schalen omrekenen (middelste tabel)

Toegevoegd na 6 minuten:
NB. Uit onderstaande afbeelding (en de omrekentabel) kan je zien dat de windkracht geen lineaire schaal is. Windkracht 8 loopt van 17.2 t/m 20.7 m/s
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze zijn geen van beiden Beaufort, de schaal van B. is oorspronkelijk opgesteld naar de invloed van de wind op een schip. In m/sec. of km/u loopt de schaal van B. exponentieel op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat klopt, maar je kunt ze nog wel omrekenen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
De formule staat in de bron vermeld.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik zie het nu, ik had je al een plus gegeven. Mooie volledige pagina trouwens op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Bedankt.
Je vraagt o.a. naar de relatie tussen m/s en km/h: da's eenvoudig:
In een uur gaan 3600 sec (60 x 60), en een km = 1000 m, dus de snelheid in km/h is 3600/1000 (dus 3,6 x ) de snelheid in m/s.
De schaal van Beaufort is een niet-lineaire schaal t.b.v. de zeilvaart, opgesteld in 1805 door de Ier Sir Francis Beaufort. Precies 100 jaar later is die aangepast.
De schaal kan worden omgerekend (opgezocht in een tabel is het makkelijkst want voor de omrekening is wel een rekenmachine nodig!) maar dan in gemiddelde windsnelheden op 10 m boven de grond.. Rukwinden (die veel schade kunnen veroorzaken) tellen dus niet mee in de schaal van Beaufort. Er zijn 13 schaalonderdelen: 0 t/m 12 - dat laatste heet veelal orkaan.
Er zijn enkele begrippen "Beaufort" maar daarvoor moet je maar in Wikipedia kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing