Kun je bacteriën doodslaan ?

Als ik hard met een niet poreus steriel voorwerp op een glad oppervlak sla ( b.v. een aanrecht) heb ik dan een paar duizend bacteriën geplet ?
Ze zijn natuurlijk microscopisch klein maar je kunt alles wat leeft toch ook doodslaan ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zeer kleine kans. Glad is niet echt glad op microscopische niveau. Een heel gladde plaat ziet er als een maanlandschap eruit wanneer deze 1000x is vergroot. Een bacterie is nog kleiner en past gewoon tussen de bergtoppen...

ik denk eerder dat je ze dan alleen maar meer verspreid

Ik denk dat het theoretisch gezien wel mogelijk is, door wat je zelf zegt -alles wat leeft is dood te slaan. Maar juist omdat ze zó microscopisch klein zijn zal dat in de praktijk niet werken, door de microscopisch kleine ruimte die er toch nog tussen zit wanneer je met een plat voorwerp op een plat oppervlak slaat. Toegevoegd na 46 seconden: Want dat zou ook betekenen dat je zo bacterieën van je handen af kan wrijven of dood kan maken door op je hand te slaan of te wrijven, en volgens mij is dat niet mogelijk.

Ja dat kan... Maar je kunt dan weer niet zien of je succes had... en het haalt nooit uit... Als in een bak water bacteriën zitten die zich elke dag verdubbelen in aantal EN de bak zit in precies een maand helemaal vol, op welke dag zit de bak voor een kwart vol?

Nee, daar zijn ze te klein voor...

Bronnen:
Te klein

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100