Kan antibioticaresistentie worden teruggedraaid?

Zou dit eventueel kunnen aangetoond worden in het lab?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Bacillen kunnen zo zijn gemuteerd dat ze ongevoelig zijn voor bepaalde stofjes waar ze normaal gesproken dood van zouden moeten gaan. Een mutatie zit in de genen, dus die eigenschap geven ze door aan al hun kindertjes.
Conclusie: als een bacteriesoort of -stam ongevoelig is voor een bepaalde antibioticum, dan blijft dat zo.
12 jaar geleden
Ja dat kan.
Antibioticaresistentie ontstaat vaak doordat een gen beschadigd raakt. Als dit gen later weer gerepareerd wordt of als een bacterie een onbeschadigde variant via horizontale gentransfer binnenkrijgt, dan is de bacterie weer gevoelig voor die antibiotica.
Vaak zijn resistente bacterien zwakker dan hun niet-resistente familie. Als de selectiedruk afneemt, bijvoorbeeld door verminderd gebruik van een bepaald type antibiotica kan die bacterie in aantal afnemen of uitsterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een bloed- of urinemonster naar een lab stuurt, kunnen ze nagaan welke bacteriën erin aanwezig zijn. Ook kunnen ze die bacteriën testen op hun gevoeligheid voor antibiotica. Als de gevoeligheid in de loop der tijd verandert (meer of minder wordt) dan zie je dat dus aan de laboratoriumuitslagen.