Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is dit de goede manier om te leren? zo nee, wat is dan de beste manier om het te onthouden?

Ik heb deze week examen geschiedenis, nou heb ik gewoon het boek gelezen en daarna een samenvatting getypt. Ik hoorde ooit eens dat als je iets overschrijft dat het dan blijft hangen. Klopt dit ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Als dit voor jouw werkt dan is het de beste manier... Niet iedereen leert op dezelfde manier.

Voor geschiedenis vind ik het iig een goede methode. Je kan het letterlijk gaan overschrijven maar goed begrijpend kunnen lezen is eigenlijk belangrijker dan stampen (geschiedenis was in vroeger tijden ook een combinatie vak met Nederlands). Dus goed lezen wat er staat en in je eigen woorden herhalen/samenvatten werkt doorgaans het beste. Voor data die je moet onthouden werkt vaan overschrijven meestal het beste. Net als stampen voor een dictee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je hersenen zijn er verbindingen tussen je motorisch geheugen en de rest. Daardoor heb je eigenlijk een dubbele geheugenfunctie.
Bij het typen wordt dat niet geactiveerd, bij het schrijven wel.
Niet het hele boek overschrijven natuurlijk, maar de samenvatting wel.
Verder moet je natuurlijk vooral zelf uitzoeken wat voor jou werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de reeds gegeven antwoorden (uitstekend) zou ik als volgt willen aanvullen: er bestaan kortweg twee manieren om de lesstof in het geheugen te printen, door opdreunen, en door herhaald lezen. Welke manier de beste is wordt individueel bepaald. Als hulpmiddel wil ik noemen wat omschreven wordt als een: "ezelsbruggetje". Verbind een jaartal, een gebeurtenis, met een iets anders, een anekdote of iets van jezelf. Buiten het gewone politieke gedoe of de jaartallen zijn er veel authentieke of fantasieverhalen. Probeer je kennis van de geschiedenis (als je de tijd hebt) eens te verruimen met de boeken van van Lennep. Zijn verhalen mogen dan gebaseerd zijn op de verouderde Algemene Geschiedenis van Wagenaar, ze zijn kostelijk om te lezen. Politiek heeft als basis het naakte bestaan, zo als Hitler het noemde: Lebensraum,
huisvesting, voeding en veiligheid. Verdiep je zo mogelijk in studie van: Wat at men in die tijd? Als ik een amphora zie, vraag ik me af, wat heeft er in gezeten? Zo wordt het vak geschiedenis levend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing