Kan onze zuurstof ook weglekken de ruimte in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze ?
Jouw, mijn of die van mijn hond?

Het beste antwoord

Lichte gassen zoals helium kunnen weglekken, de ruimte in. Daarom bevat onze atmosfeer zo ontzettend weinig helium.

Zwaardere gassen worden voldoende aangetrokken door de zwaartekracht. Die ontsnappen dus niet. Zuurstof is acht keer zo zwaar (dit is uit m'n hoofd, zou ook negen keer zo zwaar kunnen zijn), en dat is zwaar genoeg om bij de aarde te blijven.

Enig verlies is er altijd, zelfs voor zware gassen. Dat verlies is echter uiterst minimaal. Eventueel verlies wordt gecompenseerd door (her)productie van die gassen door processen op en in de aarde.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Onze zwaartekracht is groot genoeg om de dampkring vast te houden, een planeet zoals mars daarentegen heeft te weinig zwaartekracht en is waarschijnlijk daarom zijn dampkring kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wij hebben toch allerlei dampkringen enzo die dit tegenhouden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De dampkring is de atmosfeer zelf, die houdt zichzelf niet tegen, hoor!
Cryofiel
14 jaar geleden
Toch leuk, ik dacht vroeger ook dat de dampkring een speciale laag was die tussen de luchtlaag en de ruimte inzat. Die dampkring, die ik me voorstelde als een laag van zeer visceuze gassen, zorgde ervoor dat de atmosfeer bij de aarde bleef. Ik maakte me dan ook zorgen over ruimteraketten, die onze dampkring lek zouden prikken.
Nee hoor, en ook water lekt niet eraf...

Er verdwijnt nooit iets... Er is alleen verplaatsing en tijdelijk een andere chemische vorm wellicht... Maar er gaat nooit iets verloren op deze aarde...

Toegevoegd na 45 minuten:
En stel dat zuurstof kon weglekken? Dan zeg ik je dat er op de hele aarde geen zuurstof meer over was in de lucht, dan was die al heel lang geleden totaal weggelekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Nee, zo wel zou er nog te weinig zuurstof zijn om in heel de ruimte te kunnen ademen.