Wat is het verschil tussen natuurwetenschap en technologie?

Hoe kan ik formeel omschrijven wat hèt verschil is tussen natuurwetenschap en technologie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

wetenschap heeft met weten (=kennis) te maken,
technologie met toepassen van die kennis (maken van dingen)
In de wetenschap geet het niet (per se) om toepasbaarheid van kennis. Pas als je er iets mee kunt maken wordt kennis technologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder de natuurwetenschappen worden die takken van de wetenschap verstaan, die met behulp van empirische en wetenschappelijke methoden op zoek gaan naar natuurwetten die verklaringen kunnen bieden voor natuurverschijnselen

Technologie is de systematische en praktische toepassing van kennis.

In de natuurwetenschappen vergaart men dus kennis, en in de technologie past men deze toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurwetenschappelijke kennis is meestal in de vorm van modellen (vergelijkingen) en wetten die natuurverschijnselen beschrijven. Daartussen zit vaak nog de toegepaste wetenschap, die de wetenschappelijke conclusies vertaald naar praktische wetten, richtlijnen en schema's.

Technologie maakt fysieke apparaten en kan de wetenschap gebruiken bij het ontwerp, omdat je met wetenschappelijke modellen kan onderzoeken of een apparaat zal kunnen functioneren. Elk apparaat zal moeten gehoorzamen aan de natuurwetten, elk elektrisch circuit kun je analyseren met de wetten van Kirchhoff, alle elektromagnetische verschijnselen kunnen met de wetten van Maxwell verklaard worden, maar deze wetten en theorieen vertellen je nog niet hoe en vooral dat je een transistor in elkaar moet zetten.

Voor technologie zijn vraag, idee, ontwerp , systematiek en kapitaal van belang.

Er is vast nog veel meer over te zeggen, maar ik houd het hier maar bij.