Bestaat waardevrije wetenschap?

Wetenschappers zijn (net) mensen. Bestaat dé universele waarheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

in exacte wetenschap zijn waarheden redelijk universeel.
In elk geval zijn resultaten daar universeel herhaalbaar en controleerbaar.
In psychologie en menswetenschappen zijn 'waarheden' vaak afhankelijk van testpersonen met meningen en hun eigen nukken, die weer (kunnen) worden beinvloed door de manier van vragenstellen, de testomstandigheden enzovoorts.
Verrweg de meeste wetenschappers doen hun uiterste best om al die invloeden uit te schakelen en zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen.
Een enkeling laat zich meeslepen door het verlangen naar roem en succes en beinvloedt (al dan niet willens en wetens) zijn onderzoek methodieken (of heel soms de resultaten) zodanig dat er een gewenst, mooier, of opgeleukt resultaat uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetenschap waarbij je experimenten kan doen die je direct laten zien wat het resultaat is, zijn inderdaad redelijk universeel (denk aan chemie en natuurkunde). Verder zal wetenschap altijd voor een deel subjectief blijven, omdat het van mens op mens overgaat en er altijd nieuwe methoden en dingen gevonden zullen worden om onderzoek over te doen, ook al streven wetenschappers naar een zo'n objectief mogelijk oordeel.

Andere antwoorden (1)

Universele waarheid bestaat niet. Alleen universele feiten bestaan. Universele feiten bestaan uit twee mogelijkheden: ja of nee (waar of onwaar).

Ieder antwoord op een vraag dat niet met een vaststaand feit dat bestaat uit twee mogelijkheden, is open voor eigen interpretatie en dus per definitie niet universeel.

(bijvoorbeeld: iets leeft of het leeft niet, het vriest of het vriest niet)