Waarom heet een black box zo; die doos is oranje!?

Feloranje zelfs; wat natuurlijk veel handiger is bij het terugvinden ervan

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die MarieAnne; De term Black Box heeft niets te maken met de kleur van een flight data recorder. Black box is in de techniek een algemeen toegepaste uitdrukking voor (meestal electronische) instrumenten, onderdelen of apparaten waarvan de werking oppervlakkig gezien niet duidelijk of bekend is. Zo kan een transistor of een katalysator ook als black box worden beschouwd. Door mediaäandacht bij vliegrampen is de kreet black box (of zelfs "zwarte doos") bij het grote publiek in gebruik geraakt terwijl een flight data recorder in de praktijk nooit zwart is. Ook vroeger niet.

Volgens mij was de blackbox van oorsprong wel zwart. Toegevoegd na 4 minuten: In de jaren '50 was hij zwart...

Mr Black is de uiotvinder van het systeem Toegevoegd na 34 minuten: Niet waar dus. Volgens Wiki: Since the inside of the recorder was pitch black, this may be the origin of the "black box" name, often used as a synonym for a flight recorder

Heel vroeger waren ze wel zwart! Alleen later kwamen ze erachter dat het best lastig was een zwarte doos terug te vinden, en hebben ze de kleur veranderd. De naam is alleen gelijk gebleven.

De blackbox heet zo, omdat deze naam eraan gegeven is... Dat het omhulsel fel oranje is, is enkel en alleen dat deze gemakkelijker is terug te vinden. Maar dat antwoord had je zelf al in je vraagstelling gegeven... De blackbox voor in de auto is overigens wel gewoon zwart...

De term zwarte doos is een vertaling van het Engelse black box, waarmee feitelijk een geheimzinnig apparaat wordt bedoeld waarvan velen niet weten hoe het er van binnen uitziet De doos is echter niet zwart, maar meestal oranje van kleur. Dit om het terugvinden na een eventuele crash makkelijker te maken. Het zijn er eiglijk 2: flight data recorder: hier in worden alle vluchtgegevens van het laatste deel van de vlucht opgeslagen. cockpit voice recorder hiermee worden de gesprekken in de cockpit worden opgenomen. De oorspronkelijke reden van de registratie van vluchtgegevens was om de aansprakelijkheid van de fabrikant bij een ongeluk te kunnen vermijden, als kon worden aangetoond dat het ongeluk te wijten was aan een menselijke fout. Tegenwoordig is de belangrijkste toepassing echter om ongelukken te kunnen analyseren teneinde toekomstige soortgelijke ongevallen te kunnen voorkomen.

Bronnen:
bibliotheek.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100