Niet per definitie.

Radioactieve straling kennen we in drie soorten: alfastraling, betastraling en gammastraling.

Geen van deze soorten straling vallen onder de noemer "licht".

Sommige radioactieve elementen kunnen wel fluoriserend zijn, maar dat staat dan los van de radioactiviteit. Daarnaast is het mogelijk dat de radioactieve straling van het voorwerp een *ander* element tot oplichten brengt. Dan veroorzaakt de radioactiviteit wel licht, maar dat is dan een secundair effect.

(Je kunt natuurlijk wel heel simpel een gloeilamp maken van radioactieve materialen. Dan heb je dus een radioactief voorwerp dat licht geeft. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling was van je vraag.)
Cryofiel
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens. Radium en Tritium zijn luminescent. Die zenden zelf licht uit. Niet dat witte/gele licht als radium in verf verwerkt zat in (nu verboden) wijzerplaten, maar donkerblauw zichtbaar licht.
Cryofiel
14 jaar geleden
Bedoel je de Cerenkovstraling van protonen die sneller gaan dan de lichtsnelheid, of bedoel je een vorm van zelf-luminiscentie? Dus het radioactieve verval van atoom 1 slaat atoom 2 aan, waarna atoom 2 terugvalt onder uitzending van een zichtbaar foton? Of nog iets anders?

Andere antwoorden (4)

Nee...

Maar het kan wel zo zijn...

Ze geven in elk geval wel warmte af... Maar licht niet altijd...

het is niet fluoriserend dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Hè XiniX, spijt me maar ik geef je -1. Eerst zeg je nee en daarna eigenlijk ja.
Soms. Afhankelijk van het materiaal.
Er wordt altijd energie 'uitgezonden', maar niet persé in het zichtbare spectrum.
Dat kan dus zijn:
- radiogolven
- infrarood licht (warmte)
- zichtbaar licht
- ultraviolet licht
- alpha, beta of gammastraling
En dan hebben we nog de kosmische straling.
AWM
14 jaar geleden
Voorwerpen die radioactief zijn bevatten ionen. Dit zijn geladen deeltjes die daar door natuurlijke radioactiviteit in zijn ontstaan.
De ionen zijn herkenbaar aan het licht dat ze uitstralen wanneer ze zelf met licht worden beschoten. Optisch gestimuleerde luminiscentie, heet dat, ofwel OSL.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er bij het uit elkaar vallen van de moleculen, fotonen ontstaan, dan krijg je inderdaad licht. Straling is eigenlijk atomen, ionen of fotonen die met hoge snelheid uit de molecuul schieten.