Wat is/zijn de oorza(a)k(en) van uitstelgedrag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De 'moeite' die je moet doen om een klusje af te werken is groter dan het 'plezier' wanneer het klusje af is. Zo zijn er mensen die liever achter de pc/tv zitten dan aan een klus beginnen. Dit terwijl sommige klussen zelfs geen uitstel dulden. (huiswerk maken, huishoudelijke klusjes os een brief die de deur uit moet) Dit is niet automatisch luiheid of gemakzucht, men ziet het belang van de klus niet. Dat heeft mede te maken met je waarden en welke prioriteit je die gegeven hebt. Daarnaast kan je persoonlijkheid een rol spelen. Ben je iemand die veel 'moet' dan zul je weinig uitstellen.

Geen discipline.

Angst voor een moeilijke klus of geen zin in een minder leuk iets... 'nu geen zin in, komt morgen wel...'

Een mooi voorbeeld daarvan vind ik het als mensen zeggen: "Binnenkort spreken we even af" of iets in die vorm. Kennelijk wil je dan nog niet afspreken, een uitstelgedrag omdat je op dat moment niet zo'n zin hebt om af te spreken. Als je daadwerkelijk ergens zin in hebt, spreek je meteen af en stel je het niet uit. De oorzaak ligt dus met name in de motivatie voor hetgeen je wil gaan doen. Het kan ook zijn dat je ergens flink tegen opzit, er feitelijk niet aan durft te beginnen. Bijvoorbeeld die afspraak maken voor de tandarts. Ik herken mezelf daarin, die afspraak maken stel ik altijd veel te lang uit. Ook dat heeft weer met de motivatie te maken. Je wil niet graag naar de tandarts, dus stel je het uit. Als ze vragen of je mee gaat naar het cafe, hoeven de meesten daar niet lang over na te denken. Om maar een voorbeeld te noemen.

Angst, als ik naar de tandarts moet voor controle, verzet ik soms wel 3 keer mijn afspraak. tot ik vind dat ik echt moet gaan...

De noodzaak om het NU te doen... Dat is de oorzaak van uitstelgedrag... En alleen maar dat zelfs... Waarom zou ik het nu doen, als ik het morgen ook kan uitstellen?...

Klussen die worden uitgesteld zijn meestal klussen waar je tegenop ziet, of waar je geen zin in hebt. Eigenlijk is het een soort vluchtgedrag. Als je er niet aan denkt is het er even niet. Maar je weet dat het uiteindelijk toch moet gebeuren.

Mensen willen direct resultaat. Dus dan denk je: ik doe het later, en je kan doen waar je zin in hebt. Op het laatst kom je vaak in de knel, maar daar hoef ik geen uitleg over te geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100