Wat is het verschil tussen gram en ml?

Moet je bijvoorbeeld ml alleen aanduiden als het om vloeistoffen gaat?
Mag je ml ook gebruiken bij iets wat niet vloeibaar is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eh... beetje domme vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me zeer hoor, maar een paar van jouw vragen zijn nog dommer. Zoals: "waar kan je zien welke categorie een vraag heeft?" --> Ehm dat dikgedrukte blauwe woord links in beeld mischien?

Het beste antwoord

Gram is een MASSA-aanduiding. 40 gram heeft op de maan een ander GEWICHT dan hier. Ml is zoals bovenstaand een inhoudsmaat en kan ook worden gebruikt bij vaste stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gram is gewicht, ml is inhoud. Als je gewicht van iets wilt aangeven gebruik je dus gram.

Toegevoegd na 1 minuut:
ml kun je dus ook gebruiken bij iets in vaste vorm. Bijvoorbeeld 500 ml creme fraiche.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gram is gewicht. ml is inhoud. kijk ook op forum.fok.nl/topic/1286178
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gram is gewicht en ml is inderdaad inhoud. Als je een emmer vult met water of met lucht maakt voor de inhoud niet uit, voor het gewicht wel. Het verschil zit hem dan in de dichtheid. Volume x dicheid = gewicht. (zie ook link).

In principe kun je ook ml gebruiken bij iets wat niet vloeibaar is, maar gram/kilogram is gebruikelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent in de war met massa.
In de praktijk worden allebei de maataanduidingen voor zowel vaste als vloeistoffen gebruikt, zoals in de keuken. Veel recepten spreken van thee-, dessert- of eetlepels voor kleine hoeveelheden vloeibare en vaste stoffen. Ook maatbekers hebben vaak aanduidingen voor een volume rijst, bloem of suiker. Omdat daarvoor het soortelijk gewicht tamelijk constant is, werkt het met één en dezelfde maatbeker makkelijk als je aan het koken bent. Komt het er nauwer op aan dan is afwegen op een secuur weegschaaltje beter. Voor grotere hoeveelheden tot enkele kilo's wordt tegenwoordig meestal hetzelfde digitale weegschaaltje gebruikt of een mechanische, die geschikter is voor het wat grovere werk.