Wat zij Filosofen?

@Geshiedenis: een denkbeeldig bijeenkomst van de grote Griekse Filosofen uit de oudheid. plato en aristoteles staan in het middelpunt; om hen heen staat en zitten andere filosofen na te denken,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Filosofen zijn mensen die nadenken over de wereld, en daar theorieen over bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een filosoof is iemand die de wijsbegeerte beoefent.
Phileo = beminnen. Sophia = wijsheid.
Waar komen wij vandaan, waar gaan we naar toe?
Wie zijn we? Wat zijn vormen?
Vragen die hen bezighouden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Naar aanleiding van het antwoord van j0ve nog iets over Pythagoras wat ik als eens eerder heb aangestipt op GV.

De stelling en de teleurstelling van Pythagoras.

Pythagoras was ervan overtuigd dat alle vormen te vangen waren in gehele getallen. Zie de rechthoek linksboven in de figuur. 4 zijden, 4 hoeken en alle zijden hebben een lengte van een geheel getal.
De rechthoek rechtsboven heeft een zijde van 2,5. Geen probleem, zei Pythagoras, het is dezelfde vorm als een figuur die 2 keer zo groot is. Dan hebben we een rechthoek van 5 bij 4.
Pythagoras hield nog steeds overeind: elke vorm is te vangen in gehele getallen. Dat was voor hem een filosofisch ideaal van schoonheid.

Nu is Pythagoras bekend geworden vanwege de stelling die naar zijn naam genoemd is. Volgens die stelling kun je uitrekenen dat de schuine zijde van de driehoek linksonder een lengte heeft van 5. Niks mis mee, volgens Pythagoras. Weer een vorm waarvan de zijden een lengte hebben van een geheel getal.

Nu de driehoek rechtsonder. De schuine zijde (berekend volgens de stelling van Pythagoras) is geen geheel getal, maar wortel twee, ongeveer 1,41. Wel, zei Pythagoras, vergroten maar weer, totdat alle zijden gehele getallen zijn. En dat lukte niet. Nee door logisch redeneren (wat filosofen belangrijk vinden) kwam men erachter, dat het niet kon. Met andere woorden, minsten 1 van de zijden van deze driehoek wordt nooit een geheel getal.
Daarmee viel het hele schoonheidsideaal van Pythagoras in duigen. En dat is zijn teleurstelling.

Dus de stelling van Pythagoras, die praktisch van groot nut is, leverde Pythagoras zijn teleurstelling op. En die teleurstelling viel op een gebied dat hij veel belangrijker achtte. Het schoonheidsideaal van vormen, had alles e maken met zijn wereldbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filosofen zijn mensen die streven naar meer kennis en wijsheid. Niet door concrete experimenten, zoals de reguliere wetenschap, maar door gedachte-experimenten, ratio, logica, introspectie (bij jezelf te rade gaan), en discussies.
Puur door de kracht van je logisch denken probeer je zo als filosoof achter de waarheid van iets te komen.

Deze vragen lopen uiteen van existentiële problemen zoals: "besta ik echt", of "wat is waarheid", tot juist hele kleine schijnbare concrete problemen die heel simpel LIJKEN maar dat stiekem helemaal niet zijn, zoals "wat is schoonheid".

In de oude beschavingen, met name de Griekse staat erom bekend, waren de filosofen dé grote wetenschappers, die zich met alle vormen van kennisvergroting bezig hielden. Aangezien de basis hiervoor toen al bestond uit ratio en logica, overlapte de filosofie toen grotendeels met de wiskunde.
Grote bekende wiskundige problemen en oplossingen zijn dan ook voortgekomen uit de oude Griekse filosofen, zoals bijvoorbeeld de stelling van Pythagoras.