Wie kan het schema in de uitleg aanvullen?

Productie van bedrijven + productie van de overheid = x + Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland = xx

Ik denk dat xx nationaal inkomen is, maar weet het niet zeker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is je formulering incorrect ("breien werd het bij mij op school genoemd), bedoel je: Productie van bedrijven + productie van de overheid = xx = x + Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland
Hieruit volgt dat
Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland = x OF
Productie van bedrijven + productie van de overheid = x
en
x + Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland = xx Hieruit volgt dat
Productie van bedrijven + productie van de overheid + Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ja natuurlijk, zie het nou pas. Het werkt zo alleen als het onder elkaar stond.

Antwoorden (1)

Volgens mij is je formulering incorrect ("breien werd het bij mij op school genoemd), bedoel je:

Productie van bedrijven + productie van de overheid = xx = x + Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland
Hieruit volgt dat
Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland = x

OF
Productie van bedrijven + productie van de overheid = x
en
x + Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland = ?

Hieruit volgt dat
Productie van bedrijven + productie van de overheid + Ontvangen inkomens uit het buitenland - betaald inkomen aan het buitenland = ?

Ik neem aan dat je het verkeerd hebt opgeschreven (wiskundig gezien klopt hier niks van) en het tweede bedoelt. Het vraagteken is in dit geval het bruto nationaal product

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruto_nationaal_product

Het bruto nationaal product (bnp) is de waarde van alle goederen en diensten die in een bepaalde periode (meestal een jaar) door een bepaald land worden geproduceerd (het bruto binnenlands product) plus de door de inwoners van het eigen land in het buitenland verdiende primaire inkomens minus de door buitenlanders in het betreffende land verdiende primaire inkomens. Samengevat betekent 'binnenlands' hier verdiend/geproduceerd binnen de landsgrenzen en 'nationaal' verdiend/geproduceerd door de staatsburgers van een land.