Wat voor edelstenen zijn dit?

Hallo ik heb 2 edelstenen (die witte en de bruine) heb ik in Spanje gekocht. Die bruine zitten nogal veel barstjes In hoe komt dat?
ik heb hem dan ook meteen 10 minuten in water gedaan. en Gelijk in de zon gezet. Maar nu nog zitten er nog barstjes in. Graag zou ik weten welke edelstenen dit zijn. Is dit ook een goede combinatie? Ik draag ze altijd bij me....

Toegevoegd na 12 minuten:
Links van de foto werd me verteld dat dit Aragoniet is gekocht op de Pasar Malam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je misschien bij een natuurwinkel na kunnen vragen, De Tuinen bijvoorbeeld. Die hebben daar meestal wel verstand van.
jc54
12 jaar geleden
Ik denk dat ik je bij deze moet teleurstellen. Het zijn geen edelstenen, hooguit halfedelstenen en ik denk dat ze zelfs deze titel niet verdienen. Mooie gekleurde en glad gepolijste stenen.
Niettemin, toch mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan er helaas weinig edels aan ontdekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tweede en die derde zien er bij mij wel uit als edelstenen, die eerste twijfel ik over. Toch maar de natuurwinkel vragen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De foto is erg slecht. Je kan moeilijk de structuur en kleur zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niersteen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De foto is inderdaad niet goed genoeg voor steen 2 en 3. voor de 1e, meest linker, steen weet ik bijna zeker dat die gelijk ik aan een tweetal stenen ik ikzelf heb. Alleen hoe heten ze ook al weer... heb me er werkelijk suf naar gezocht! Is zeker geen tijgeroog, argoniet. Heb door de lange lijst van www.edelstenenenmineralen.nl gezocht, niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht je dat door een steen in water te leggen de barsten zouden wegtrekken? Het is geen gedroogd fruit of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou je het zegt, even opnieuw gelezen.... ja, die tekst is me wat! ;)

Het beste antwoord

v.l.n.r.

argoniet
bergkristal
jaspis

(oops...is dit een wetenschappelijke verklaring?)

barstje krijg je niet uit de edelsteen (niet door water en niet door zon) de kans dat de barstjes groter worden is wel aanwezig: temperatuur schommelingen.

het is een goede combi als jij er zelf in geloofd dat ze geschikt zijn voor jouw specifieke klachten.

Toegevoegd na 59 seconden:
de jaspis is uiteraard de RODE jaspis, maar dit lijkt mij erg logisch ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij woont toch in apenheul?
Is natuurlijk een grapje van je, maar wat heb je met apenheul zelf te maken, werk je daar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb daar gewerkt Ed, en vond de woonplaats wel passen bij mijn pasfoto ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tjeemig, is er nu niemand die kan controleren of mijn grind verhaal hier klopt? ik vind het best kunstig van mezelf dat ik het denk te weten namelijk, dus als iemand wil laten weten of het klopt of niet: ik zou dit op prijs stellen.
(of is het misschien omdat ik wetenschapper ben en hier eigenlijk niet thuis zou horen?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zo wetenschapper?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik was er van de week en dacht misschien kom ik je wel tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in deze categorie komen mijn persoonlijke ervaringen overeen met de wetenschap, dus vandaar Ed.
(is het je nog niet opgevallen dan? heb deze naam ook van horen zeggen en niet zelf bedacht) ;-p was je een bezoekje aan het brengen bij de apen of een dagje apeldoorn?
voor je bij de apen komt loop je namelijk door de tuinen, en dat vind jij vast helemaal niet erg ;-) jammer dat ik niet wist dat je in de buurt was, anders hadden we elkaar misschien wel tegengekomen als je dat leuk had geleken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was op de apenheul zelf en dacht je daar gezien te hebben.
Tenminste, ik zag iemand die voldeed aan mijn beeld van jouw.
We komen vast nog een keer terug, want het is te groot om alles in een keer te zien.
De opzet van de apenafdeling, vind ik geweldig, heel veel dingen/ bouwwerken herken ik van mij zelf, de paden, de trapjes, de natuur en de vele zeldzame struiken en planten.
Het was echt smullen voor me!!
En dan de ruimte die sommige apensoorten krijgen, zo los in de natuur, de bomen, tussen al de bezoekers in.
Heb een hele bijzondere ervaring/ contact gehad met een vrouwtje orang oetan, en dat was wederzijds!!
Heeft met paranormale zaken te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die oranje slingerarmen weten hoe ze het spelen moeten soms :)
ik geloof je meteen hoor!! ze komen naar je toe, op hun gemak en kijken je aan (niet lang en intens gelukkig) nemen je van top toch teen in zich op. (wie kijkt er nu aapjes?) soms is het net of ze interactie zoeken, lopen een stukje met je mee, maar het is zo lastig vanachter het glas (goed ook dat het glas er tussen zit, want ze ZIJN sterk!!!)
maar de lange vingers kunnen tegen het glas, met aan de andere kant een mensenhand erop. ze kunnen lekker tegen het glas aanzitten daar waar jij staat. heerlijk he die omgeving? voor ik naar mijn werk moest daar was het ook echt geen straf om de dag te starten met een loopje door de apenheul. de loslopende apen en half apen zijn zonder groot publiek ook heel anders. die vari's ook in de zon met hun buik (en ik maar werken!! zitten ze daar op een rijtje. ze staan dan nog niet zo in de stuiterstand met hun armen omhoog en de buik in de vroege ochtendzon, gewéldig)
een wolaap die even een stukje met je oploopt, de rust in het park met al zijn natuurlijke geluiden, de doodshoofdaapjes die wat lopen te etteren onder elkaar en je tijdens het voorbijgaan even gebruiken als een soort van afzetje om de boom in te jumpen.
en na mijn werk natuurlijk standaard even bij de big ones buurten. de gorilla's, en daar even 'samen' bijkomen van de dag vol bezoekers. maar ik was er niet hoor, wie weet is er wel een harige euca look alike?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij er niet was, zag je ook 5 dagen niet bij G.V. ,dan zal ik het wel mis hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha, scherp Ed......wie weet :)

Andere antwoorden (2)

De middelste op de foto (die doorzichtige) is volgens mij bergkristal.

Van de andere is de kleur niet goed genoeg te zien op de foto, evt moet je nog een foto plaatsen waar hij niet zo glimt door het licht

Maar kijk anders eens op bijgevoegde link, daar staan wel een aantal foto's op

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zijn dus echt halfedelstenen
In de tweede link nog wat voorbeelden wat waartegen werkt

En inderdaad sommige stenen mogen niet samen maar bergkristal mag volgens mij overal bij
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halfedelsteen is een onjuiste en niet-officieel gebruikte term.
Bergkristal en tijger.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 2e is geen tijgeroog, dat heeft nl een andere kleur, geen gaten en strepen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel de 3e