Moet de individuele vrijheid om elk antibioticum voor te kunnen schrijven in het algemeen belang beperkt worden?

Ik vroeg me af of het niet gevaarlijk is als alle artsen "zomaar" antibiotica kunnen voorschrijven.

Toegevoegd na 7 uur:
(deze vraag werd me voor een schoolproject gesteld, maar ik heb hier een second opinion voor nodig)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je mag er gerust vanuit gaan dat artsen niet zomaar antibiotica voorschrijven, die zijn zich wel degelijk bewust van de hieraan verbonden nadelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Belgie wordt nog veel vaker antibiotica voorgeschreven dan in Nederland, dus er zit wel verschil in de interpretaties van die risico's.
Iedere arts mag onbeperkt antibiotica voorschrijven.

Echter heeft een arts een eed afgelegd om de mensen te helpen gezond te blijven.

Onzorgvuldig uitschrijven van antibiotica brengt juist de gezondheid in gevaar en is dus in strijd met de afgelegde eed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet het/ niet echt. wel zou er striktere voorschriften moeten komen. Er wordt in Nederland al niet al te makkelijk antibiotica voorgeschreven. Maar in veel landen in de wereld kan je het nog vrij makkelijk in de winkel -zonder recept- krijgen. De problemen met resistente bacterien komen vooral van mensen die de kuur niet afmaken, en het ongelimiteerd gebruik in sommige landen. In Nederland wordt er door de artsen redelijk goed mee omgesprongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die vrijheid slaat op voor veeteelt en dierenaretsen is het antwoord ja.
Belangrijk(er) is meer specifiek de vrijheid om in de intensieve veeteelt te hooi en te gras antibiotica in ons voedsel te stoppen, alleen maar om het gewin.
Ons directe en indirecte belang is het daarom om niet biologisch kippen- en varkensvlees te mijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds de ontdekking van het eerste antibioticum (penicilline, 1928) schrijft men dit medicijn al uit. Waar zie jij het gevaar dan?

Artsen schrijven niet "zomaar" antibioticum voor, tenzij deze corrupt is of met andere zaken bezig zijn. Ik zie geen reden waarom, en in wat voor algemeen belang het uitschrijven hiervan beperkt zou moeten worden.

Natuurlijk is het bekend, dat artsen soms "te makkelijk" of "te snel" antibioticum uitschrijven, terwijl er wel alternatieven aanwezig zijn, en het dus niet altijd nodig is. Of dat gevaarlijk is, dat denk ik niet.

Ik denk eerder dat we ons zorgen moeten maken om de kip die we consumeren, waardoor de mens steeds meer antibioticum resistent wordt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antibioticum

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/25508-antibiotica-werking-en-soorten.html

http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1950/1/Alternatief-voor-antibiotica-ontdekt/Page1.html