Berg in Nederland maken, zou dat lukken?

Zag ik net in Hart van Nederland. Ze hebben plannen om een 2 km hoge berg te maken. Voor de fun zodat je hier ook kan skien...:) Hoe is me niet duidelijk, maar zou dat kunnen? Wat me het meeste zorgen baart is de ondergrond. Kan de grond in Nederland een gewicht kunnen dragen van enkele miljoenen, misschien wel miljarden kilo's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt weer zo n dwangmatig iets van de mens om alles maar te willen veranderen. Blijf er toch eens van af denk ik dan..

Antwoorden (11)

Ja hoor dat zou wel kunnen en wat het gewicht betreft ze hadden het al over een holle berg zodat er binnenin de berg ook activiteiten gehouden kunnen worden.
Zou wel mooi zijn zo n berg in dit platte landje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een holle berg vereist een draagconstructie aan de binnenkant die nog nooit vertoond is.
Ik zal niet beweren dat het onmogelijk is om zo'n berg hol te maken, maar zelf geloof ik niet dat het technisch haalbaar is met de huidige bouwtechnieken.
Dat kan wel, ze denken over Flevoland als plek ervoor. Dan zul je wel eerst moeten graven tot je op een vaste grondlaag zit, anders verzakt de boel natuurlijk. Zo'n vaste grondlaag is overal te vinden, op de ene plek wel wat dieper dan op de andere.
Het wordt een leuke klus voor alle theoretische technici en constructiedenkers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze m niet hol willen maken, moeten ze dan nog steeds graven of gewoon beginnen en dan verzakt t vanzelf tot de diepere vaste grondlaag tijdens het bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag je je daarbij niet af wat de gevolgen voor de wijde omgeving zijn van zo'n verzakking?
Gezien de effecten van tunnelaanleg en gaswinning moet je dat niet onderschatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom moet er dus goed over nagedacht worden, en de kennis die verworven is door eerdere projecten zal zeker meegenomen worden daarbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als je het afgraaft kun je er ook niets laten zitten, dus dat lijkt me irrelevant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ervaring? op deze schaal is er geen ervaring.
Het dichtstbij komen de enorme afgravingen bij sommige ertwinningsgebieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie gaat dat betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, een berg heeft zijdes, dus per zijde in stukken verdelen en per stuk verpatsen als reclameruimte. 'Ja, die skiet nu op Shell, oh nee, is al lager nu, op Veronica zie ik, nee, hij gaat naar links, kijk, daar, op McDonalds, zie je?'
Dat wordt een hele klus, de technische mogelijkheden zijn groot tegenwoordig, dus ik geloof er in dat het kan. Voor de mensen die bijvoorbeeld om de prijs moeilijk naar Zwitserland of Oostenrijk kunnen zou het heel mooi zijn om in eigen land een berg te beklimmen. Blijft wel, dat de wetenschap dat het geen echte berg is maar nagemaakt, in je achterhoofd zit. Maar toch een mooie, nieuwe attractie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Technisch is het vast mogelijk, maar er zijn duizenden vragen die eerst beantwoord moeten worden:

- Wat zijn de milieueffecten van zo'n berg?
- Waar haal je het geld vandaan, alleen de grondaankoop al kost genoeg om een gemiddelde rijksoverheid een faillissement aan te doen
- Wie gaat dat ding exploiteren, is dat ooit rendabel te ma ken en wat gebeurt er als de exploitant failliet gaat?
- Wat kost het aan onderhoud om te zorgen dat die berg mooi bedekt blijft met aarde en planten en geen kale betonklomp wordt?
- Hoe gaan de weerpatronen veranderen door zo'n reusachtig object midden in 'platland'
- Ook de vaste zandlaag onder Nederland kan 'indeuken' als je er zo'n groot object op zet, wat betekent dat voor de bodemhoogte en de grondwaterstroming?
- Waar haal je al het materiaal vandaan dat nodig is om zo'n berg te bouwen? Uit de zee? En wat betekent dat dan voor de zeebodem en de zeestromingen?
- ...

Organisatorisch denk ik dat je nooit alle benodigde vergunningen bij elkaar krijgt om zo'n enorme ingreep in het landschap te doen. Het zal de eerstkomende 100 jaar nog wel bijven bij een mooi plan voor dromers. Maar daar hebben we wel behoefte aan in dit rationele landje, mooie plannen voor dromers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
technisch waarschijnlijk wel mogelijk (bergen bestaan tenslotte) maar financieel waarschijnlijk nooit haalbaar.
Wel een leuk gedachtenexperiment.
Thijs Zonneveld, de initiatiefnemer van de Berg, die is er al sinds half juli mee bezig. Waar menigeen eerst dacht dat het alleen een grap was, blijkt het langzaam aan toch echt serieuze vormen aan te nemen.
Aangezien het idee me ook wel aansprak, volg ik al sinds het begin alle communicatie hierover en langzamerhand begin ik steeds meer het idee te krijgen dat het technisch mogelijk moet zijn.

Afgelopen week was er een eerste brainstormsessie. Hier zaten niet alleen jongens met veel fantasie, maar ook mensen die verstand van zaken hebben, die problemen kunnen doorrekenen. Ook de verschillende sportbonden hebben zich enthousiast achter het idee geschaard. Wintersporters die in eigen land kunnen trainen, wielrenners die niet meer hoeven af te reizen naar Oostenrijk om te trainen etc.

Vandaag stond er het volgende in de Pers:
"Er zitten knappe koppen bij die hebben meegebouwd aan de palmeilanden bij Dubai, aan het vliegveld in zee bij Hongkong, aan de Maasvlakte. En allemaal zeggen ze dat het technisch geen probleem is.

Bij het denken over een berg in Nederland staan twee dingen voorop: we willen geen belastinggeld, en de berg moet zo duurzaam mogelijk zijn. Uiteraard willen we niet hele steden permanent in de schaduw zetten, noch het lokale klimaat zo veranderen dat het bijvoorbeeld in Almere 350 dagen per jaar gaat regenen. Of dat door het gewicht van het ding de stad Amsterdam een paar meter omhoog komt. Gelukkig hebben we allemaal mensen aan boord die daar echt voor hebben doorgeleerd en met zinnige oplossingen kunnen komen.

In totaal hebben we nu een groep van tachtig van dat soort mensen bij het project. De komende maanden gaan we een paar concepten verder uitwerken. Op www.diebergkomter.nl kan iedereen volgen wat we doen."

http://www.depers.nl/binnenland/592644/Die-berg-bouwen-is-geen-probleem.html

De knappe koppen schijnen te denken dat het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in veldhovem hebben ze een mini berg gemaakt om te skien, maar, hij is nog te klein en als je van de verkeerde kant af gaat kom je op het fietspad terecht :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de site staat iets van "In 2015 klaar", daar geloof ik dus absoluut niet in.

Louter om alle voors en tegens af te wegen, overeenstemming tussen voor en tegenstanders te krijgen en de papierwinkel rond te krijgen zullen ze gauw 10, 20 of 30 jaar bezig zijn.

Technisch lijkt het me niet onmogelijk, de aardlaag is hier gauw 30-40 Km dik en hooguit de toplaag is zacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al eerder is er geprobeerd een 'berg' te maken in Nederland, de piramide van Austerlitz. Het ding sleet echter snel af en is recentelijk gerestaureerd. De erosie van een kunstmatige berg zal enorm zijn.

Het kan, het kan, maar of het verstandig is, is een andere vraag.

Toen men besloot de Zuiderzee te bedwingen, maakte men de proefpolder Andijk. Dat ging goed. Pas toen ze grootschalig begonnen met de inpoldering van de Noordoostpolder, kwamen ze er achter dat het oude land verdroogde, doordat het grondwater daalde. Vervolgens werd er om Zuidelijk en Oostelijk Flevoland een randmeer gepland, zodat de Veluwe niet zou verdrogen.

Hier zou wel eens hetzelfde kunnen gebeuren. De gevolgen zijn niet te voorzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee
Een berg is een omhoog gestuwde aardkorst of een rest van een vulkaan. ( dus een natuurlijk verschijnsel)
Een grote duin , een grote terril of een zandheuveltje ; dat kan wel.
Men kan natuurlijk potsierlijk gaan doen zoals in de Emiraten of Qatar ....daar maken (we) kunstmatige eilandjes uit baggerspecie.
Een heuveltje van 100 meter zou nog wel kunnen .....maar 2 km dat maak je nooit duurzaam met wat zand en granietblokken.
Trouwens ’ een berg ’ in Holland zou nogal een mop zijn , nietwaar
Laat hen eerst de dijken met 5 meter verhogen….tegen de komende stijging van de zeespiegel ... daarvoor alleen zijn er bijna 50.000 werklieden full time bezig
Trouwens is Mount Scenery .....het hoogste punt van de Nederland nog niet hoog genoeg?
Heeft U er al eens bij stilgestaan? De col du Galibier overbruggen is een hoogteverschil van bijna 1250 meter (tot 2300 meter)
Heeft U dat bergle al eens beklommen? En die berg zou ongeveer het dubbele moeten zijn.
De hoogste piramide is om en bij de 150 meter hoog....Uw berg zou dus 15piramides hoog moeten worden ....hoe groot zou het grondvlak dan wel niet zijn.
Theoretisch zou het allemaal wel kunnen ....maar wie gaat nu 100 jaren bouwen voor een skipiste . Laat Zeeland voor waar het goed in is :waterski
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Technisch is het vast wel mogelijk. Ze praten overigens minder over een berg dan over een gebouw met een berg vorm. Het ontwerp is niet massief.

Als ze in Arabië een gebouw van een kilometer kunnen bouwen dat moet 2 kilometer ook kunnen. En extra breed is ook het probleem niet. De logistiek er achter is wel een ander verhaal. Zo'n project zal een flinke impact hebben op de staal en beton productie van verschillende landen.

De milieu aspecten spelen natuurlijk ook mee. Dat gebouw is groot genoeg om een serieuze impact te hebben op het weer in de wijde omgeving en het gewicht op zo'n oppervlak kan ook invloed hebben op de grondwater stromen. En dan natuurlijk de veiligheid. Als er boven iets gebeurd (brand, medisch noodgeval) dan zal je er met je hulpdiensten wel bij moeten kunnen. En eventjes bluswater 2 kilometer omhoog pompen is ook zo eenvoudig niet.

Het grootste obstakel is volgens mij het geld. Het zal zo ongeveer het duurste bouwproject ooit worden als ze het ooit gaan doen. Zo iets economisch rendabel krijgen zal niet mee vallen (om nog maar te zwijgen van hoe lang het moet staan en hoe duurzaam en sterk het daarom gebouwd zal moeten worden). Het is ook niet iets dat je in een jaartje uit de grond gestampt hebt. Er zijn overigens meer van dit soort XL ideen op de wereld. Zie bv het Freedom ship of een brug over de straat van Gibraltar of de Bering straat tot zelfs hele onderwater steden. Ik moet nog zien dat ze van de grond komen.

Maar goed: dat is aangenomen dat het serieus is en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het of een grote practical joke is of een idee om aandacht te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veronderstel dat het technisch, financieel en ecologisch gezien zou lukken een berg te creëren van 2 Km hoogte ten zuiden van Almere in de polder of waar dan ook in Nederland.

De voet print zou al veel groter worden dan de oppervlakte van geheel Almere, kijkend naar een piramide in Egypte die 150 m hoog is en een voet print van 150X150 dan zou een beetje berg toch ook minimaal aan die rekensom moet voldoen 2Km hoog maakt 2 X 2 Km voet print maar omdat er bij die hoogte ook nog een zij support om de hoek komt kijken zullen er rondom zij bergen gebouwd moeten worden.

De grootste ramp zou zijn dat er over het hele jaar gezien misschien nog maar één maand zonneschijn zal zijn in een deel van Almere voor de rest van het jaar zal Almere dus in de schaduw liggen van de Hollandse berg maar dit geld natuurlijk voor elke plaats ten noorden van waar de berg word gebouwd.

Afgezien van de technisch, financieel en ecologisch aspecten is het een onmogelijke taak om een berg te creëren, het is een hersenspinsel alleen al gezien de tijd die het gaat duren, ff met de natte vinger tussen de 50 en 100 jaar en waarschijnlijk nog veel langer alleen al het bepalen van de locatie zal vele jaren in beslag nemen en daarna alle bodem onderzoeken enz, voor dat er de eerste spade in de grond gaat zijn we al 20 jaar of meer verder.

Het transport zal in 50 jaar zoveel veranderen dat een middagje skiën in de Alpen tot de mogelijkheden behoort.

Wij kunnen nu al in enkele uren vanaf A'dam in Parijs zijn met de TVG wat vergeleken met een jaar of tien geleden nog een dagreis was is nu dus nog ff tikke.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je nu des morgens vertrekt om 6 uur dan ben je des avonds om 10 uur weer thuis van een dagje Parijs.