Kan je zelf sperma invriezen in een huis, tuin en keuken vriezer en is het dan nog vruchtbaar na ontdooien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

Nee dat kan je niet en het zal zeker niet meer vruchtbaar zijn.
Sperma wordt gemengd met een speciale vloeistof die beschadiging door invriezen en ontdooien zoveel mogelijk voorkomt. Het invriezen en bewaren van het sperma gebeurt in speciale rietjes. Die rietjes worden opgeslagen in een vat met vloeibare stikstof bij een temperatuur van 196ºC onder nul.
Dus je kan het nooit thuis zelf doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat kan niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit kan. Sperma wordt ingevroren in vloeibare stikstof. Dat is zo koud, dat alle biologische processen gestopt worden. Dit verhindert dat het weefsel sterft. Ook wordt het niet gewoon ontdooit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sperma wordt ingevroren in 'diepvriezers' van zo'n -196 graden celcius.
Tevens wordt het niet in een gewone diepvriezer ingevroren, maar in een koelcel met stikstof.

Dus een doodnormale huisvriezer zal niet voldoende zijn, dan zijn de spermacellen allemaal al gestorven :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de huis-tuin en keukenvriezer daar niet snel en diep genoeg voor koelt.
Door te langzame bevriezing krijg je ijskristallen die het zaad beschadigen en dat bevordert de kwaliteit niet
12 jaar geleden
Water wat in de cellen zit zet uit bij bevriezing, en daardoor gaan de cellen kapot en kun je er niks meer mee doen.