Hoe lang duurt het voordat de dood intreedt als je stikt door verdrinking?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.1K

Antwoorden (3)

Staat geen vaste tijd voor. Is afhankelijk van factoren zoals de temperatuur van het water, hoe snel er gereanimeerd wordt etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dood treedt in als er 1 van de vitale functies in het lichaam er mee ophouden, bij verdrinking te weten ademhalen, hartslag en daarmee dus de circulatie van het bloed.

Bij een verdrinking zal je, door de ademhalingimpuls op een gegeven moment water "ademen". Je hapt naar lucht, maarja, onder water gaat dit lastig, dus jouw longen stromen vol met water, waarna er geen zuurstof meer in jouw bloedbaan komt en jouw hart gaat stilstaan. De hersenactiviteit neemt ernstig af. Eerst stokt jouw ademhaling, daarna jouw hart, daarna alle hersenactiviteiten.

Zodra de ademhaling stopt, op dat moment treedt dus de dood in. Je bent op dat moment al aan het sterven.

Die intreding kan je omkeren mits er binnen ongeveer 6 minuten erna nog gereanimeerd wordt, dan is er nog een kleine kans op herstel. Als de hersenen door het zuurstof tekort al zijn afgestorven, dan houdt het echt op.

Dus samengevat, direct bij het stoppen van de ademhaling treedt hij in, na ongeveer 6 minuten is het onomkeerbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hebben we 'm weer, de dode-mensen-expert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poe, echt geen idee. Heb nog nooit een overlevende van de (bijna) verdrinkingsdood gesproken.
De theorie is wel dat het een "rustige" dood is. De paniek is er natuurlijk, maar het schijnt dat als je echt de ademreflex niet meer tegen kan houden, dat het opluchtend werkt, alleen tja, je hapt water jouw longen in en geen zuurstof. Persoonlijk lijkt het mij het echt een verschrikking. Heb al moeite met een snorkel, laat staan verzuipen...
Aanvulling op bovenstaand antwoord: bij kleine kinderen en/of in koud water kan het aanmerkelijk langer duren. Tot zelfs meer dan een half uur.