Wanneer is iets "wetenschappelijk" onderzocht?

Vanaf wanneer kun je stellen dat het wetenschappelijk onderzocht is?

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoe kun je bijv. iets wetenschappelijk (laten) onderzoeken? Hoe word dat gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wetenschappelijk onderzoek is de zorgvuldige, verifieerbare en systematische studie van een bepaalde kwestie volgens conventies zoals deze binnen de wetenschap gelden. Doel kan zijn om bepaalde feiten of principes te ontdekken of te grondvesten. Doel kan ook zijn het toepassen van kennis voor praktische doeleinden. Binnen wetenschappelijk onderzoek worden verschillenden methoden gebruikt, uiteenlopend van literatuurstudie tot het doen van een experiment of het houden van een enquête.

Aldus Wikipedia.

Een wetenschapper, hoogleraar, professor o.i.d. zal iets "wetenschappelijk" gaan onderzoeken als dat onderwerp hem/haar interesseert.
Ik heb een vriend, die is professor en hoogleraar NeuroMechanica en Prothesiologie. Die onderzoek alles op het gebied van bewegingsleer: van normale wielrenners en topsporters met een prothese tot de bewegingen van een paard.

Als jij dus een onderwerp hebt wat je wetenschappelijk wilt laten onderzoeken, zou je dat kunnen aanmelden bij de NWO>
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) financiert duizenden toponderzoekers aan universiteiten en instituten en geeft sturing aan de Nederlandse wetenschap via subsidies en onderzoeksprogramma's.

http://www.nwo.nl/

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt dus ook op zoek naar een universiteit, een specialisme, een vakgebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk vanaf de tijd van de Grieken en Romeinen die begon in 3500 v.Chr. In die tijd begon men met het wetenschappelijk denken en het bewijzen van dingen dmv de wetenschap. Deze manier van denken werd door de Middeleeuwen onderbroken en bloeide weer op in de Renaissance.

Toegevoegd na 7 minuten:
Van m'n geschiedenisleraar heb ik deze wetenschappelijke methode geleerd:

1. waarnemen
2. onderzoeken
3. concluderen

Als eerste neem je dus een gebeurtenis waar, bijv. dat een pen naar beneden valt als je hem loslaat. Daarna ga je dit onderzoeken. Je ziet dan dat elk voorwerp naar beneden wordt getrokken. Als laatste trek je hier een conclusie uit. Je concludeert dat dit door de zwaartekracht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als onderzoekers op betrouwbare manier dingen hebben onderzocht waarbij de resultaten te herhalen zijn als men dezelfde onderzoeksmethode gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet 1 mens/muis/ding onderzoeken maar 100 of meer zodat het geen toeval meer kan zijn.
Wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan door mensen met een universitaire opleiding. Het meeste wetenschappelijk onderzoek wort gedaan op universiteiten omdat dat onafhankelijk is Maar ook grote bedrijven nemen wetenschappers aan om wetenschappelijk onderzoek te doen. De onderzoekers hebben altijd een titel meestal is dat dr. Of prof. dr. Soms hebben ze meerdere studies afgerond en meerdere titels. Het zijn altijd mensen die hun studie hebben afgesloten met een 4 jaar durend wetenschappelijk onderzoek waardoor ze inplaats van drs . dr worden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een onzin! waarom zou iemand een titel moeten hebben om wetenschappelijk onderzoek te kunnen doen?
het gaat erom dat er een correcte methode gebruikt wordt die onbevooroordeelde (en waar mogelijk herhaalbare) resultaten oplevert en dat heeft niets met titels te maken, maar veel meer met zorgvuldigheid en eerlijkheid.
De wetenschappelijke methode is als volgt omschreven:

Observeer wat er gebeurt; vorm op basis van deze waarnemingen een theorie met betrekking tot wat waarschijnlijk is; test de theorie door verdere waarnemingen en door experimenten; en kijk of de op de theorie gebaseerde voorspellingen uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok het is niet de meest nauwkeurige omschrijving, maar in feite wel correct. Dus ik geef toch een plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beschreven methode werkt bevooroordeeld testen in de hand: je ziet alleen resultaten die je wilt zien.
Misschien is het wel beter om al het mogelijke te doen om je theorie onderuit te halen en pas als dat op geen enkele wijze lukt te concluderen dat je theorie klopt?