Voor sommige nazi's misschien wel, maar in het algemeen geldt dat het nationaal-socialisme een ideologie is (was) net zoals het communisme, socialisme of liberalisme. Je streeft dan een ideale samenleving na, die vooral met "aardse" zaken te maken heeft.

Een religie of godsdienst, is een meer persoonlijke overtuiging of beleving. Het woord godsdienst zegt het al; het heeft te maken met geloof in een god of goden.

Soms is de vraag actueel, zoals de discussie of de Islam een religie of ideologie is. Dat is uitvoerig aan de orde gekomen in o.a. de rechtszaak tegen Geert Wilders.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/islam_ideologie_of_religie_1_495209
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het nationaalsocialisme, ook wel ingekort tot nazisme, is een ideologie die rond 1918 in Duitsland ontstond. Meestal wordt het woord gebruikt als omschrijving van de dictatuur die Duitsland beheerste van 1933 tot 1945 (ook bekend als de periode van het 'Derde Rijk of nazi-Duitsland').

Religie is gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.

Zoals je ziet kun je nazisme niet vergelijken met nazisme en werd het door de nazi's dan ook niet als een religie gezien of ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind van niet, het is meer een ideologie op rassenleer.
Het arische ras is volgens nazi’s superieur aan alle andere rassen.